Første elbil fra Volvo

Hans Vidar Levinsen, Agderposten Medier

Volvo Car Norway inviterte pressen til julelunsj i
Oslo i desember, og der fikk vi ta en nærmere titt på elbilversjonen av Volvo
XC40 som får tilnavnet Recharge P8 AWD. Har du vært i en XC40 før så vil du
helt klart kjenne deg igjen i denne elbilen, som starter utstyrsmessig som en
R-design, men med en del ekstra utstyr som er med som standard.

En svært sprek XC40

Elbilversjonen av XC40 får hele 408hk og et solid
dreiemoment på 660NM, noe som gjør at 0-100 gjøres unna på 4,9 sekunder.

AWD firehjulstrekksystemet fordeler kraften etter
behov, og har ellers en 50/50 fordeling av kraften foran og bak.

Batteriet i bilen er på 78 kWt, og Volvo vet at når de
offisielle WLTP-testene blir foretatt, noe nærmere utleveringen av biler i
fjerde kvartal, så vil WLTP-rekkevidden overstige 400km.

Batteriet skal kunne lades fra 0-80% på 40 minutter på
maksimal ladehastighet, og ombordladeren er på 11kW.

Samme størrelse som vanlig XC40

Dersom du sammenligner en XC40 som går på bensin eller
diesel, med elbilen, så er de utvendige og innvendige mål ganske like.
Bagasjeromsvolumet på XC40 Recharge er 413 liter, og har de samme smarte
løsninger for bæreposene som dagens XC40.

Foran i elbilen er det en frunk med plass til 31
liter, og frunken har lokk som gjør at dette rommet er både vann og støvtett.

Hengerfeste i utfoldbar versjon kan du også ha på XC40
som elbil, og kan da trekke inntil 1500kg bakpå bilen.

Bakkeklaringen på elbilen er god med 17,5 cm, men en
XC40 med bensin eller diesel har en bakkeklaring på hele 21,1 cm, så
bakkeklaringen er redusert noe for å få plass til elbilens batterier.

Moderne løsninger

Når det gjelder instrumenter og infotainmentsystemet i
Volvo XC40 Recharge så skjer det en ganske solid oppgradering. Instrumentskjermen
blir heldigital og helt ny.

Google integreres i navigasjonen slik at kartene er så
oppdaterte som de kan være til enhver tid, og Google sin assistent flytter også
inn i bilen for å hjelpe deg med det du måtte ønske å få hjelp med, for
eksempel med å stille inn et reisemål i navigasjonen, finne en ladestasjon til
bilen, eller sende en tekstmelding til noen for deg.

Spotify-appen er allerede i bilen, slik at du bare
trenger å logge deg inn en gang for å få tilgang til din musikk og spillelister
i bilen.

Oppdateringene av kart og av annen software i bilen
foregår via bilens SIM-kort, og databruken på dette SIM-kortet er inkludert.

Startprisen er kjent

Selv om ikke alle prisene for Volvo XC40 Recharge
gjøres kjent før uke 3, så er startprisen for en godt utstyrt R-design
grunnmodell kjent.

490 000 starter prisene på, og det inkluderer
utstyr som skinn/nubuk setetrekk, oppvarmet ratt, oppvarmet baksete, oppvarmede
spylerdyser, ryggekamera, el. bakluke, interiørbelysning på høyeste nivå,
smartphone integrasjon og Google Services.

Fordi Volvo og sikkerhet hører sammen har bilens
ekstra vekt gjort at karrosseristrukturen er oppgradert med forskjellige
strekkstål, effektive deformasjonssoner, forsterkede nedre kollisjonsbjelker og
forsterket kupé.

Velkommen til Autostrada i Arendal som kan hjelpe deg
med å få bestilt den versjonen av Volvo XC40 Recharge P8 AWD du vil ha.