Fantastisk elektrisk rekkevidde i BMW X5 45e

Hans Vidar Levinsen, Agderposten Medier

Før jul testet vi BMW sin nye ladbare hybrid av X5,
som heter 45e, og da vi kjørte den elektrisk på gamleveien mellom Grimstad og
Sørlandsparken, videre forbi Kjevik og forbi Birkeland fikk vi over 72
kilometer med elektrisk kjøring selv i minusgrader. For noen år siden var
ladbare hybrider ensbetydende med 20-30 km elektrisk rekkevidde, så her har det
virkelig skjedd store endringer!

Elbil i hverdagen

Det er særdeles mange som ikke kjører mer enn 72
kilometer i hverdagen, og som dermed kan ha en BMW X5 som i praksis fungerer
som en elbil i ukedagene, med de besparelser det gir for lommebok og for miljøet.

Når du skal på langtur trenger du ikke å ta
ladepauser, for den 3 liters store rekkesekser bensinmotoren tar deg dit du
ønsker, og dette skjer også svært så komfortabelt.

Firehjulstrekksystemet xDrive gir deg permanent
firehjulstrekk enten du kjører elektrisk, på bensin eller en kombinasjon av
disse.

Dersom du skal ha med 3 barn i baksetet har de god
plass, og den som får midtsetet har et ganske så flatt gulv foran seg.

Flere gode egenskaper

Vi tar en liten prat med Thomas Dybing hos Bavaria Sør
for å få noen eksempler på hva han hører at alle de som har prøvekjørt denne
bilen setter pris på av egenskaper.
– Det
er jo klart at den elektriske rekkevidden trekkes frem som svært positivt for
folk, for om man har det rette kjøremønsteret blir jo dette som en elbil i
hverdagen for veldig mange, forteller Thomas.
– Kjøredynamikken
man får med kombinasjonen av elmotor og en tre liters rekkesekser bensinmotor i
sportsmodus, og konstant firehjulstrekk er jo bare direkte trivelig.
– De
som kommer innom her hos Bavaria Sør for å teste bilen kan jo også rapportere
om svært god komfort i denne bilen, en nydelig langturbil de gangene man skal
langt, smiler Thomas.
– Mange
liker også at man kan tilpasse skjermene slik man ønsker å ha dem, og de
skryter av det gode head-up displayet.
– Nå
på nyåret gikk avgiftene for denne bilen ned med kr 15 000, og det er jo
også en fin nyttårsbonus å ta med seg, forteller Thomas før han hjelper neste
BMW X5 kunde hos Bavaria Sør på Stoa.

Sterk og praktisk

Bensinmotoren med 3 liters rekkesekser yter 286hk, og
når du da legger til den elektriske motorens 113 hk får bilen en kombinert
systemeffekt på hele 394hk. Du har et dreiemoment på 600NM og du drar i vei fra
0-100 på 5,6 sekunder.

Det er både kraftfullt og moro å oppleve! Og at man
får denne fornuftige kraftpakka i den billigste BMW X5 gjør at bestillingene
tikker inn jevnt og trutt hos Bavaria Sør.

Bagasjerommet rommer 500 liter opp til toppen av
bakseteryggen, og en god del mer om man fyller opp til taket. Et bagasjerom der
plassen er lett å utnytte.

Tar du med hengerfeste på bilen kan den trekke opp til
2700 kg bakpå kula, og det vrimler ikke av ladbare hybrider som kan dra så mye
etter seg.

Kjøreegenskaper

Det finnes en god del SUV’er på markedet, og det
finnes en god del ladbare hybrider på markedet, men det er ikke så mange av dem
som klarer å levere samme kombinasjon av komfort, plass, krefter og dynamiske
kjøreegenskaper som BMW leverer med sin X5 45e.

Bilene leveres ut på løpende bånd for tiden, så det er
bare å ta turen innom Bavaria Sør på Stoa og prøvekjøre en BMW X5 45e.