Ford Mustang Mach-E i LA

Hans Vidar Levinsen, Agderposten Medier

Politi og vakthold var tilstede da pressen ble kjørt i
busser inn til en hangar på en flyplass, bakom tildekkede gjerder og en plass
der ingen får lov til å fly droner. Med film og fotoforbud fikk vi hilse på
bilen, sitte i den, utforske den, snakke med eksperter som har vært med å
utvikle bilen, og vi fikk også sitte på i prototyper som var på et stadie før
førproduksjonsmodell. Alt dette skjedde i LA dagen før den store
verdenslanseringen.

Hvorfor Mustang?

Det er ikke så mange land i verden at elbiler har fått
en så god mottagelse som i Norge, og Ford la ikke skjul på at denne skulle nå
gjennom til det store marked i USA.

Mange har oppfatninger om at elbiler ikke kan brukes i
regn, at de ikke virker om det er kaldt, at de i hvert fall ikke kan lades om
været er dårlig. Utfordringer som pressefolk fra Norge nærmest lo litt av, men
som er helt reelle i andre markeder enn det norske.

Her ligger mye av årsaken til at Ford valgte å benytte
seg av et merkenavn som folk i USA har et sterkt personlig forhold til. Tanken
er ikke å erstatte den tradisjonelle Ford Mustang, men å bli et tilskudd til
Mustang-familien med en framtidsrettet familievennlig elbil.

Mustang Mach-E skulle ikke bli en kopi av Mustang
heller, men man skulle ta med seg noen designelementer fra Mustangen, slik at
man skal kunne se slektskapet i frontlykter, baklykter og en del andre former
som bilen har med seg fra Mustang-slekta.

Avansert Alexa

Infotainmentskjermen i Ford Mustang er laget på en
slik måte at man slipper «tilbakeknappen», for uansett hva man velger så
forsvinner man aldri fra framsiden av systemet.

Bruker man for eksempel Apple CarPlay vil det systemet
få tilgang til øvre halvdel av skjermen, mens nedre halvdel gir deg mulighet
til å bruke bilens systemer sammen med Apple CarPlay.

En del er med god grunn skeptisk til store skjermer
man må trykke mye på, så Ford har integrert Alexa, en smart assistent som er
utviklet av Amazon. Alexa kan du be om å utføre oppgaver for deg, som å finne
fram til nærmeste ladestasjon, eller sende tekstmelding til noen der hjemme når
du er på vei hjem fra jobb. Altså trenger man ikke trykke så mye på skjermen
når man kjører Ford Mustang Mach-E.

Dersom du har en Amazon Alexa enhet i huset kan du be
Alexa varme opp bilen, spørre om ladestatus, låse den opp om noen vil inn i
den, eller andre ting som man normalt sett må inn i en app å løse med andre
elbiler.

Utvikling av batteriteknologi

Noe av grunnen til at ikke «alle» har laget veldig mye
elbiler enda har vært batteriteknologien som i løpet av få år har gitt
industrien batterier som er halvert i størrelse og som har 30% lavere vekt. Nå
har man altså kommet til et punkt der det er fornuftig for flere bilmerker å gå
i gang med å utvikle dedikerte elbiler, altså biler som ikke skal ha flere
former for energikilde enn batterier.

En god del av elbilene på markedet i dag er biler som
ble utviklet til bensin eller dieselmotor, og som er ombygd for å kunne gå på
batterier. Når man som Ford gjør her, utvikler en dedikert batterielektrisk
bil, så gir det svært mange fordeler med tanke på utnyttelse av plass og lavt
tyngdepunkt som kan gi en meget god vektbalanse i bilen, og gi bilen meget gode
kjøreegenskaper.

Ford Mustang Mach-E kan du få med 2 ulike
batteripakker. En for normal rekkevidde med 75,7 kWt og en for ekstra lang
rekkevidde på 98,8 kWt som gir opptil 600km WLTP med bakhjulstrekk, noe mindre
om man velger firehjulstrekk. Ford er en av bilmerkene som er med i IONITY-samarbeidet,
og der kan bilene lade med opptil 150kW ladehastighet. Da trenger man ikke lade
så lenge for å få mange ekstra kilometer rekkevidde på batteriet.

Kjøreegenskaper

Selv om prototypene vi fikk sitte på med manglet en
del dekor og pynt innvendig, så er de så godt som ferdig når det gjelder
utviklingen av kjøreegenskapene.

For ingeniørene hos Ford har det vært sentralt at
bilen skal levere sportslige kjøreegenskaper, at man skal oppleve at denne
bilen er i slekt med den orginale Mustangen når man kjører den.

Vi fikk på en kort testrunde prøve vanlig vei, med
lyskryss, akselerasjon og nedbremsing. Inne på flyplassområdet var det laget en
slalomløype så vi skulle få følelsen av hvordan bilen oppfører seg i sving,
samt en akselerasjons test.

Bilen har god akselerasjon, og man kan kjøre den i
«hviskemodus» om man vil at den kun skal levere komfort på langturen, men med
«aktiv» eller «utemmet» så våkner de sportslige egenskapene hos Mustang Mach-E.
Fra den korte smakebiten vi fikk var det lett å glede seg til man kan få testet
denne bilen på svingete norske veier, for det mistenker vi kan bli særdeles
underholdende.

Opplevelsen av plass

Når man setter seg inn i en bil får man raskt en
opplevelse av kvalitetsfølelse, og dette føltes raskt eksklusivt på mange
områder. Meget gode seter, godt ratt og fine materialer i overflater.

Høyttalerne fra Bang & Olufsen er også meget
lekkert integrert med stoffdekke og stilige små logoer med B&O på.

Ut fra bilder kunne det se ut som om plassen i baksetet
ville være begrenset, men det kinesiske markedet er visstnok glad i mye
benplass i baksetet, så her har du rett og slett utrolig bra plass til knærne
dine. Takhøyden er også veldig fin, selv om man skulle være 185 cm på
strømpelesten.

De som har forsøkt å plassere 3 barn i et baksete vet
at man blir raskt glad i biler som har helt flatt gulv for de som er i
baksetet, og det får man også i Ford Mach-E.

Avdukingen i LA

Med Idris Elba som en av programlederne, de øverste
sjefer hos Ford, og et kor som Ford sponser så var det direkte moro å få
oppleve show og avdukingen i LA.

Europasjefen for elbiler hos Ford, Paul Fratter og
PR-sjef for Ford Norge Anne Sønsteby fulgte med på forhåndsreservasjonene fra
Norge som tikket inn selv om dette skjedde 03:30 – altså midt på natten i
Norge.

Populær i Norge

Da det var frokost i LA hadde det tikket inn 1400
forhåndsreservasjoner fra Norge, og etter første døgn var det oppe i over 1700.

Det er ikke vanskelig å forstå at mange i Norge er
klare for å få tak i Ford Mustang Mach-E, spesielt ikke når man kan få en
fullutstyrt First Edition med AWD og stor batteripakke ferdig levert for 599 000.
Startpris for RWD med batteriet som gir normal rekkevidde er 422 000
ferdig levert, og den er også godt utstyrt

Dagfinn Noddeland hos
Arendal Auto opplever et stort ønske fra mange folk for å få forhåndsbestilt
bil, og gleder seg til å få begynne å levere ut biler til kunder allerede siste
kvartal i 2020.