En klassereise med nye Renault Captur

Hans Vidar Levinsen, Agderposten Medier
Vi fikk teste nye Renault Captur i Hellas, og det
gjorde ikke så veldig vondt med litt miljøforandring fra høsten i Aust-Agder.
Det som likevel gjorde mest inntrykk var den klassereisen Captur har hatt fra
forrige versjon og til denne nye utgaven av bilen, det skaper skikkelig god trivsel
på kjøreturen.

En større bil

Nye Captur har vokst 11 cm i lengden, og bredden for
de som sitter baksetet er økt med 4 cm. Dette gjør at en person på 184cm får
god plass i baksetet i nye Captur.

Man kan skyve baksetene i lengderetning, slik at man
kan velge mellom mye kneplass eller mye bagasjeplass.

I fronten er det nye lykter og tåkelys som gir et
strammere ytre enn før, og utvendig er det lettest å se bak at det er stor
forskjell på ny og gammel Captur.

Bakkeklaringen er på 17,4 cm.

Revolusjon

Det er kraftig å påstå at det har skjedd en revolusjon
med Renault Captur innvendig, men det nye interiøret er i hvert fall en
ekstremt god modernisering, og et solid hakk opp fra forrige Captur.

Mer moderne ratt, og instrumenter. Svært godt å holde
i er også det nye stilige rattet.

Spaker og vribrytere har fått metalldekor som virkelig
drar opp den eksklusive følelsen for brukeren. Skikkelig bra laget.

Infotainmentskjermen har vokst, og har blitt en
stående skjerm. Meget brukervennlig og med gode bilder og grafikk.

En ny og kortere girspak, som har fått en høyere
plassering enn før om man velger manuelt gir, og velger man automatgir er det
en svært så lekker ny spak på en lekker og nærmest svevende utstikker, der man
har ladeplate til mobilen på undersiden.

Hanskerommet er ofte en luke som åpnes, også har
sjåføren trøbbel med å se hva som er inni der. I den forrige Captur var det en
skuff man kunne dra ut, og denne er heldigvis videreført i den nye Captur.
Dermed vil man slippe å gå ut av bilen for å kunne finne fram til det man skal
ha i hanskeskuffen.

Vi kan vel si det slik at det nye interiøret i Renault
Captur bare må oppleves.

Valgfrihet

Nye Renault Captur kan ha hele 90 ulike
fargekombinasjoner, noe som er et resultat av at bil og tak kan ha ulik farge.

Når det gjelder interiøret så er det 18 ulike
fargeløsninger man kan velge mellom.

Captur kan også ha taklast og hengerfeste.

Ladbar hybrid før sommeren

Hos Renault Norge regner man med at ny Captur vil være
i butikk i Arendal fra ca mars 2020.

Den kommer også som ladbar hybrid til sommeren 2020. Renault
kaller den for E-Tech plug-in-hybrid med et 9,8 kWt batteri som skal kunne
frakte deg om lag 45km elektrisk på blandet kjøring etter WLTP-normen. I
Bykjøring kan den elektriske rekkevidden dreie seg om 65km.

Det blir to elmotorer som kombineres med en 1,6 liters
bensinmotor, og samlet effekt blir på 160hk. Man skal kunne kjøre opp til 135
km/t på elektrisitet, men det påvirker naturlig nok den elektriske rekkevidden.