Auto-Cars verksted på Stoa tar ikke bare imot sine egne merker,
Opel og Mitsubishi. De gjør service- og vedlikehold på alle typer biler, og
understreker også viktigheten av å ivareta de litt eldre bilene.
Biler som er
trygge på veien
Mange unngår å ta
service på eldre biler fordi man ikke ønsker å bruke penger på vedlikehold, men
service på eldre biler er vel så viktig som på nye.
– Det er først og fremst
for å sikre at bilen er trygg på veien, men også for å unngå unødvendige
problemer med bilen i hverdagen, forteller Verkstedmester Sigmund Homme
Johansen.
Johansen har vært
tilknyttet Auto-Cars verksted i drøye seks år. Nå er han ansvarlig for å sikre
at kundene som er innom verkstedet får en god opplevelse av oppholdet, og
viktigst av alt – at de kan hente ut en trygg og driftssikker bil.
– Det
er mye dyrere å reparere bilen enn å vedlikeholde. Ved service går vi gjennom alt som er sikkerhetsrelatert. Det er veldig
viktig på eldre biler, vel så viktig som på nye biler. Slitasjedeler må fikses for
å sikre trygg funksjonalitet, sier han.
Det er viktig å huske på at en bil ikke bare
slites gjennom bruk, men også gjennom alderdom, og behovet for vedlikehold er
like stort for biler som «bare står i garasjen».
– Bilen trenger blant annet regelmessig oljeskift.
Kombinerer man dette med enkelte andre sjekkpunkter på verksted så vet man også
mye om hvilken tilstand bilen din er i, og man kan unngå store overraskelser og
kostnader.
Kvalitet gir fornøyde kunder
Ved å ta service på merkeverksted er det
kvalifisert personell som gjør jobben og du kan være trygg på at alle bilens deler
fungerer slik de skal. Sertifiserte merkeverksteder som Auto-Car bruker
bilfabrikantenes foreskrevne sjekklister ved service og vedlikehold, og har
tilgang på merkespesifikk informasjon om oppdateringer.
– Det er
absolutt en fordel å bruke merkeverksted. Våre mekanikere er utdannet for å
arbeide på de merkene vi fører, og vi har utstyr for feilsøking, og spesialverktøy
der det kreves. En annen fordel er at vi får fortløpende informasjon fra
importør om det er behov for oppdateringer. Forståelse og kompetanse er viktige
elementer ved service, og der kan vi som merkeverksted yte den beste servicen,
slår Johansen fast.
At merkeverkstedene anvender seg av deler av høy
kvalitet som er designet spesielt for de enkelte bilmodellene er et annet
element som spiller inn. Bruk av originale deler fører til lave vedlikehold- og
reparasjonskostnader, og gir bilen en trygg og økonomisk levetid.
Johansen forteller at selve kvaliteten på
arbeidet, og kundens opplevelse av besøket får stort fokus hos gjengen på
Auto-Car:
– Kunden skal bli 100% fornøyd, vi skal svare til
eller overgå forventningene. Det skal
være en trygghet for kundene å komme hit. De som skrur på bilene har stor
kompetanse, vi kan det vi driver med, og vi ar stolte av de merkene vi fører
hos oss.
Karosseriavdeling
Også i bilskadeavdelingen som holder til på Stoa er
kompetansen høy, og fokuset på bilenes driftssikkerhet er om mulig enda større.
Tom Walbeck er Verkstedmester på karosseri hos Auto-Car, og har arbeidet for
bedriften siden 1983. Han sitter også i Prøvenemda innenfor bilskade, et verv
som ifølge ham selv holder ham oppdatert på faget til enhver tid.
– Jeg begynte som bilmekaniker, og gikk videre til
karosseri i 1990. Siden den gang har jeg holdt på med det. Jeg trives med
variasjonen i sakene vi får inn her hos oss og jeg liker at vi ser effekten av den
innsatsen vi gjør såpass tydelig. Her oppe på karosseriavdelingen reparerer vi
biler som er kollisjonsskadde, og er spesialutdannede i å få bilen tilbake i
driftssikker stand, forteller han.
Han beskriver hvordan også deres segment av
bilbransjen har utviklet seg voldsomt i løpet av de siste årene. Oppbygging av
karosseri er mye mer kollisjonssikkert nå, med forsterkede områder rundt
kupeen, og ved at kraft fordeles på en annen måte enn i eldre karosseri.
– Det er viktig at bilene repareres så karosseriet
tåler påkjenningen av et nytt sammenstøt. Vi arbeider alltid etter fabrikantens
metoder, og dokumenter arbeidet med bilder og notater underveis. Om bilen kommer
ut for en ny ulykke er det avgjørende at vi har gjort alt riktig ved
reparasjon, forklarer han, og sier avslutningsvis at:
–
Jobben vi gjør innebærer absolutt et utrolig stort ansvar. Det er vi obs på i
alt vi foretar oss her, hver eneste dag.