Nye Opel Astra får lavere utslipp fra nye motorer

Hans Vidar Levinsen, Agderposten Medier

Alle de nye motorene til Opel Astra oppfyller kravene
i Euro 6d som gjelder fra 2021 i EU. Det er en 1,2 liters turbo bensinmotor med manuelt
gir, og 110hk, 130 hk eller 145hk, samt en 1,4 liters turbo bensinmotor med
trinnløs automat med 145hk.

På dieselfronten er det en 1,5 liters motor med 105hk
og 122hk, og den største kan også ha 9-trinns automatgir.

Noe nytt utenpå også

Selv om de store endringene for nye Astra har skjedd
under panseret, og i forhold til hvor mye som slippes ut bak i eksosrørene, så
er det også en del som har skjedd utenpå bilen.

Black-pack som både den hvite og blå bilen vi testet i
Frankfurt var utstyrt med bytter ut detaljer i krom med sorte detaljer. I
grillen og rundt siderutene.

De utvendige endringene er ikke så store at de
sjokkerer kanskje, men de er likevel såpass at luftmotstanden er redusert fra
forrige modell. Dette er også med på å få ned bilens CO2-utslipp.

Navy Blue og Hot Red er to nye farger man kan få Astra
i nå, og vi testet begge. Friske og elegante farger for de som ikke «må» ha grå
bil.

Ergonomiske seter

Opel har lenge vært svært gode på å tilby veldig gode
seter, også i Astra. De jobber med et organisasjon i Tyskland som heter Aktion
Gesunder Rücken (AGR), og for å få deres godkjenning på at setet er ergonomisk
godt så må man kunne justere ryggvinkel, sittehøyde, korsryggstøtte, lengde på
sitteputen og kunne justere sitteputens vinkel opp i framkant.

Enten du går for det setet Astra har med mest manuelle
innstillinger, eller du går for det elektrisk justerbare ventilerte skinnsetet
med massasje og minnefunksjon, så har du alle AGR-funksjonene i setet, og vil
sitte svært godt i en Opel Astra.

Mest plass i Sports Toureren

Opel Astra heter Sports Tourer som stasjonsvogn, og
her er det rikelig med hodeplass og benplass i baksetet. Yttersetene bak kan
også ha oppvarming. I 5-dørs varianten er benplassen bak også god, men på grunn
av en taklinje som skråner raskt blir hodeplassen ikke så stor som i Sports
Toureren.

Naturlig nok er det også noe mer plass i bagasjerommet
til Sports Toureren, selv om også 5-dørs varianten har et rommelig bagasjerom.
Baksetene er tredelt, slik at man kan felle ned bare midtsetet bak om man
ønsker det.

De som måtte sitte bak har også 2xUSB til å lade det
de måtte ha med seg på bilturen.

Kommer snart til Arendal

Den nye Astra har vi testet i Frankfurt, men det er
ikke så lenge til den er på plass hos Autocar på Stoa i Arendal.

5-dørs får du fra
260 900 og Sports Tourer fra 270 900 (eks levering), det er rett og
slett veldig mye bil for pengene.