Nye skjermer og app!

Hans Vidar Levinsen, Agderposten Medier

Det leveres ut Kia Niro elbiler titt og ofte av den
forrige utgaven som ikke har App og de nye skjermene, de nye med App og nye
skjermer har ikke kommet til Norge enda.

Dersom du er mer gira på en hybrid eller en ladbar
hybrid kan nye Niro leveres i løpet av et par uker, for de står klare til
levering i Drammen.

Børre Zeiffert, salgssjef hos Bertel O. Steen Arendal
kan fortelle at det er kampanje på nye Niro hybrid og ladbar hybrid nå, med 29 000
kr i rabatt!

App og nye skjermer

Det at du nå kan ha kontroll på bilen din med en app
er nytt for Kia Niro. Her kan du se hvordan det står til med lading, dersom
Niroen din er ladbar. Du kan åpne og lukke bilen og en del annet som en app gir
deg tilgang til å styre med selv om du ikke er nær bilen din. Du kan også planlegge
neste reise på telefonen, og overføre reiseruter til bilen via appen.

Instrumentene vises nå i et nytt digitalt display
bakom rattet, der du kan velge selv hvilken informasjon du vil se på i tillegg
til hastighetsvisning og annet som man skal se på instrumentene i en bil.

Infotainmentskjermen er i bredformat, og man kan velge
å vise bare navigasjonskart, eller bare en annen funksjon, eller man kan velge
å dele skjermen inn i 3 deler med ulik informasjon i hver skjermdel.

Små forskjeller på hybridene

Om man ser på en Kia Niro hybrid og en ladbar hybrid
så ser man ikke forskjellene så lett. En forskjell utvendig er at den ladbare
hybriden har en ladeluke som hybriden ikke har.

Den ladbare hybriden kan man lade når man sover, og
kjøre elektrisk noe mer enn 50 km neste dag. Dersom man har et kjøremønster som
passer betyr dette at man stort sett kjører bilen elektrisk.

Hybriden lades av at man bremser og kjører i
nedoverbakke, og bruker elektrisiteten ved oppstart, lyskryss og veier som går
slakt nedover. Selve byttet mellom bensinmotor og elektrisk motor ordner bilen
med uten at du trenger å gjøre noe annet enn å kjøre.

Dersom man bor en plass der man ikke så lett kan lade
om natten er hybriden å foretrekke, for gevinsten ved å velge ladbar hybrid er
lettest å utnytte om man kan lade bilen hver natt.

Mye utstyr

Vi fikk se litt nærmere på Kia Niro hybrid og ladbar
hybrid i Exclusive utstyrsnivå, og de har svært mye utstyr. Elektrisk
justerbart førersete med minnefunksjon. Ventilerte seter med kjøling på varme
sommerdager, og naturligvis varme på kalde vinterdager. Varme i rattet,
navigasjon, ladeplate til mobilen, godt musikkanlegg, adaptive lys, regnsensor
og mye mye mer.

Ulike priser

Kia Niro hybrid er 20 000 kr billigere enn den
ladbare hybriden, og i Classic utstyrsnivå koster hybriden 312 900 kr. Vil
du ha alt utstyr med velger du Exclusive utstyrsnivå til 372 900 kr.

Børre Zeiffert kan fortelle at du får 29 000 kr i
rabatt i en kampanje hos Bertel O Steen i Arendal for tiden, dermed blir
startprisen for en Kia Niro Hybrid på 283 900 kr under kampanjen. Det er
samme rabatt for den ladbare hybriden, som da starter på 303 900 kr under
kampanjen.

Også som elbil

Man kan få Kia e-Niro, altså elbilversjonen av Kia
Niro. Med en WLTP-rekkevidde på 455km har den slått veldig godt an i Norge, og
det er litt ventelister med kjøpere som ville vente på e-Niro med app, som den
nye Kia e-Niro har.

Denne bilen skal begynne utleveringer i mars/april
2020, så vil leveringssituasjonen fra Kia sentralt avgjøre hvor raskt alle i
Norge som vil ha Kia e-Niro får dem utlevert.