Hans Vidar Levinsen, Agderposten Medier
Det er noe helt eget med å sette seg opp i en pick-up,
og bare vite at man kommer seg fram akkurat dit man vil. Omtrent som om det er
noen veldig gamle gener i oss, som tar oss tilbake til hestens tid, da man
kunne oppdage nye landskap på hesteryggen.
Litt av det samme ønsket om å utfordres av naturen
sniker seg fram bak rattet på en pickup, nettopp fordi man vet at den takler så
utrolig krevende utfordringer dersom man kan servere det til den.
Nytt design
Når man ser nye L200 fra Mitsubishi er det ikke vanskelig
å se at fronten har fått en ganske solid oppgradering i designet. Mer moderne
og uten tvil et mye nyere uttrykk enn forrige L200 hadde.
Det barske nye uttrykket viser fram hvilke egenskaper
som bor i denne bilen.
Nye LED-lys er med på å gi bedre sikt når du kjører
der det ikke er gatelys.
Bilen vi fikk låne av Autocar har den nye spreke
fargen Sunflear Orange Pearl, det er litt moro at ikke alle biler må være grå
eller sorte.
Ekstrem fremkommelighet
Dersom du tester en bil med ekstrem fremkommelighet i
spesialdesignede off-road-løyper kan det virke som om de har opphevet de fleste
fysiske lover, og at bilene klarer det umulige, derfor informerer Mitsubishi
sine kjøpere på sine nettsider om at fysikkens lover fortsatt gjelder, også for
de som kjøper en L200.
Mitsubishi L200 har Super Select 4WD-II med fire
kjøremoduser og to låsbare differensialer, dermed takler L200 alle typer
terreng der det finnes mulighet for bil å ferdes.
Motoren som sørger for fremdriften er en 2,3 liters
diesel som leverer 400NM og 150hk, som sørger for god drivstofføkonomi og lavt
CO2-utslipp.
Bakkestartfunksjon og stabilitetskontroll med egen
funksjon dersom du har en tilhenger bakom pickupen, det er funksjoner man raskt
blir glad i å ha.
Flest med 2 seter
På grunn av det norske avgiftssystemet selges det
flest L200 med 2 seter. Da starter bilen på 348 165 før avgifter og
408 000 dersom du ikke har en bedrift med avgiftsfritak som kjøper bilen.
Vil du ha med utstyrsnivå Instyle + og automatgir er
prisen før avgifter 394 026 og med avgifter 463 900.
Vil du ha 5 seter i L200 så er jo det mulig, men da er
prisen med avgifter fra kr 759 200 for en Intense + med manuelt gir.
Instyle + med automat og 5 seter koster med avgifter kr 812 200.
Arbeidsjern
En sentral grunn til at stadig flere kjøper seg pickup
her i Norge er egenskapene de har som et arbeidsredskap. Nye L200 har over 1
tonn nyttelast i tillegg til å ha inntil 3100kg hengervekt. Da må du passe på
at du har et førerkort som tillater deg å kjøre dette arbeidsjernet.
Tester du bilen på motorvei, vil du oppleve at den
også leverer på komfort, og dermed får L200 plutselig mange flere funksjoner
enn å bare være en ren arbeidsbil.
Du er velkommen til å oppleve nye Mitsubishi L200 hos
Auto-car på Stoa.