Nye IONIQ hos Mobile Arendal!

Hans Vidar Levinsen, Agderposten Medier

Hyundai var relativt tidlig ute med sin IONIQ, som man
kunne få som hybrid, ladbar hybrid og elbil. Det har spesielt vært elbilen som
har vært den ekstra populære av de tre variantene. Derfor har Hyundai Norge nå
valgt å ta inn den nye ladbare hybriden sammen med den nye elbilen, og dermed
kutte ut hybriden med bakgrunn i salgstall og miljøgevinsten som ladbare biler
har.

Lenger rekkevidde

Den ladbare hybriden har fått en WLTP-rekkevidde på 52
km på elektrisk drift, og elbilen har fått en WLTP-rekkevidde på 311km.

Magnar Hovatn hos Mobile Arendal forteller at det er
noen Hyundai IONIQ av forrige versjon igjen på det norske lageret som man kan
få tak i til ekstra gunstig kampanjepris dersom man ikke er avhengig av den
lenger rekkevidden i den nye elbilen.

WLTP er den nye målenormen som kom etter NEDC, som gir
resultater som er noe nærmere det man opplever i virkeligheten, men som
naturlig nok ikke tar høyde for frost og folk med hard gassfot.

Hyundai IONIQ er kjent i elbilmiljøet som en bil med
lavt forbruk, og ettersom man betaler for hvor mye strøm man lader bilen med
vil lavt strømforbruk gi lave kostnader til kjøringen.

Den elektriske motoren er på 136hk og leverer 295NM i
dreiemoment.

Forbedringer

I tillegg til lenger rekkevidde har nye IONIQ nå full
LED lys, og den har også automatisk fjernlys, slik at du slipper å slå fjernlys
av og på ved møtende trafikk. Bilen passer på at ingen blendes.

Nye IONIQ har også fått en app der man kan se
ladetilstanden på bilen, om dører er åpne eller låst, man kan sette igang
bilens klimaanlegg og mye annet som kan være praktisk å gjøre når det er
avstand mellom brukeren av bilen og bilen.

I førermiljøet er noe av det mest iøyenfallende den
nye flotte infotainmentskjermen på 10,25 tommer, samt det pianolakkerte området
med trykkfølsom overflate i forbindelse med klimaanlegget i bilen.

Den nye instrumentskjermen på 7 tommer er også klarere
og mer moderne enn før, noe som gir føreren en solid visuell oppgradering.

Hyggelig pris

Prisene på nye Hyundai IONIQ Electric starter på
282 900, så legger de aller fleste på en teknikkpakke til kr 25 000.
Vil man ha ventilerte skinnseter med både oppvarming og avkjøling, så får man
det for kr 10 000. Soltak koster 10 000 og metallic lakk 5 900. Da
er det bare vinterdekk igjen, og kjøper man dem sammen med bilen får man
momsfradrag for dem også.

Den ladbare hybriden starter på kr 311 900, og
har de samme prisene på tilleggsproduktene man kan velge som elbilen har.

God leveringskapasitet

De fleste bilene som kommer nå før jul er allerede
solgt, men om man er rask kan man kanskje rekke å få seg en ny IONIQ før jul.

Hyundai Norge har sikret seg gode leveranser fremover,
og om man ikke er så rask med bestillingen som de aller raskeste, kan man
likevel få bil like over nyttår.