Linda Marie Anderstrøm, Agderposten Medier
– Det går mest av våre egne nybilmerker, men vi tar
service på alle biler, uansett merke. Til tider har vi også mye bobiler inne på
verkstedet, forteller Geir Gyberg, ettermarkedsansvarlig på RSA BIL sitt
verksted.
Ved å ta bilens servicer på et merkeverksted er man
garantert at fabrikkens serviceprogram blir fulgt og at garantibetingelsene
opprettholdes. Ikke minst bidrar en komplett servicehistorikk fra
merkeforhandler til å holde bilens annenhåndsverdi høy.
– Vi har mest kompetanse på våre merker, og har mye
erfaring. For eksempel er det enkelt for oss å identifisere feil på bilene. Når man på et tidspunkt skal selge bilen sin så betyr det mye at bilen
har en velfylt servicebok. Det vitner om at bilen har vært godt ivaretatt og at
ting er på stell, sier Gyberg.
Bobiler er kjøretøy som krever egen kompetanse når det
gjelder service og vedlikehold. I og med at 90% av bobilene har FIAT-chassis,
så tar RSA BIL også imot disse bilene på sitt verksted. RSA BIL er medlem i
Bobilenes servicekjede, en landsdekkende kjede av verksteder
som hjelper bobilkunder når de har behov for det.
– Fordelen med kjeden er at en alltid
kan få hjelp av noen som kjenner til bilene, uansett hvor i landet en befinner
seg. Det hender ofte at det kommer biler fra andre landsdeler hit til RSA BIL i
Arendal, spesielt om sommeren. Det er en trygghet for bobil-kundene, sier
Gyberg.
Hos RSA BIL sitt verksted arbeider en engasjert gjeng med bilinteresserte
og erfarne ansatte som sørger for at kundene får det de trenger for et trygt
bilhold – på et og samme sted. I tillegg til regulære
serviceavtaler og en og annen jobb med feilsøking på egne merker er det stort
sett slitasjejobber som de ansatte på verkstedet håndterer.
Steinsprutskader
og EU-kontroll
Steinsprutskader er en vanlig årsak til at kunder
henvender seg til verkstedet hos RSA Bil. Det hender iblant at steinsprutskader
er såpass små at kunden selv ikke oppdager det, men at skaden merkes først ved
et serviceopphold.
– Vi er sertifisert innen glassreparasjon, og bruker
topp moderne verktøy og kvalitetsverktøy, forteller Gyberg.
Å bytte hele glass er en omfattende og tidkrevende
prosess, mens reparasjon av glasskade går relativt raskt. At det lønner seg å
reparere steinsprutskade før ruta sprekker, er Gyberg helt tydelig på:
– Vi utfører service på glasskade relativt ofte. Både
reparasjon av skade, og skifte av hele ruter tar vi oss av her hos oss. Det er
om å gjøre å ta kontakt så fort som mulig for å få en vurdering av skaden av
kvalifiserte spesialister, sier han.
Periodisk kjøretøykontroll utføres også hos RSA BIL. EU-
kontroll er strengt regulert fra Statens vegvesen, med klare retningslinjer for
hva som skal kontrolleres. Ved jevnlig
gjennomgang av bilen er det enkelt å fange opp behov for eventuelle
forbedringer som må gjøres for å holde bilen i god driftsmessig stand.
– RSA BIL sitt verksted er godkjent for å utføre
EU-kontroll på alle typer biler, ikke kun de merkene som vi selger. Fordelen
ved å ta kontrollen hos merkeverksted er at feilsøking og –retting går raskt og
effektivt, sier Gyberg.
Nye regler fra februar i år gjør at kunden er mer fri med
tanke på tidspunkt for når kontrollen skal utføres. Tidligere måtte bilene
kontrolleres på gitte måneder i året, det gjelder ikke nå lengre. Friheten
stiller dog større krav til kontroll fra bileier, som nå selv må sørge for at
bilen kontrolleres innenfor det gitte tidsintervallet på to år.
– Vi tilbyr kundene våre å sende innkallinger til
service og EU- kontroll på bilene slik at de selv slipper å tenke på det. Det
forenkler det for kunder, forteller han.
Interesse
for bilfag
De ansatte på verkstedet hos RSA BIL er enige om at de
har en flott arbeidsplass. Et fagmiljø hvor det er rom for å utveksle erfaringer
gjør miljøet godt, og legger til rette for effektiv og grundig behandling av
både biler og deres eiere.
– Det er en fin gjeng her på verkstedet, med en stor
interesse for bilfaget. Vårt felles mål er å levere god kvalitet på arbeidet vi
utfører, beskriver Gyberg.
I takt med at andelen av elbilen stadig øker, kommer også nye krav
til kompetanse hos de som arbeider på verkstedet. For å imøtekomme de nye
behovene satser RSA BIL på fortløpende kompetanseutvikling hos sine ansatte,
blant annet ved å oppmuntre til videreutdanning og kursing.
– Det er viktig å holde kompetansen fersk, spesielt med dagens hurtige
utvikling. Bilfaget krever mer og mer innsikt i teknologi, og vi på verkstedet
må henge i for å følge med i svingene. Spesielt teknikerne våre får jevnlig
kursing, det er innenfor ansvarsområder at det er størst behov for
oppdateringer, sier Gyberg.
Trygt bilhold
fra A til Å
Hos RSA BIL sørger de for at kundene får minst mulig ekstraarbeid
med bilene, dette gjelder også for gjengen som arbeider på verkstedet.
Serviceinnkallinger og god oppfølging før, under og etter hvert besøk betyr mye
for kundeopplevelsen, mener Gyberg:
– Vi får mye gode tilbakemeldinger fra kunden på vår kundeservice,
det er vi naturligvis veldig fornøyde med. Det er viktig at kunden er trygg den
hjelpen de får av oss og at de opplever det som positivt å komme hit.
Dekkskift er et stressmoment for mange bileiere, et nødvendig onde
som man egentlig ikke har lyst eller tid til i en travel hverdag. Et svært
populær arrangement som finner sted hos RSA Bil verksted to ganger hvert år, er
gratis dekkskiftedag for kundene. Mens bilen får på riktige dekk for sesongen
kan kundene finne roen innendørs med boller og kaffe.
– Dekkskiftedagene er alltid kjempepopulære! Får å kunne hjelpe
flest mulig så får vi hjelp fra bilfagelever ved Sam Eyde Videregående, i
tillegg til at vi bruker så mange som mulig av våre egne ansatte. Vi skifter på
mellom 200 og 250 biler disse dagene, så armene er skikkelig lange på slutten
av dagen, sier Gyberg med et smil.
En annen løsning for dekkskift hos RSA BIL er verkstedets
dekkhotell, hvor de til enhver tid oppbevarer og ivaretar dekk til omtrent 270
biler. Når det er behov for omlegging bestiller kunden enkelt og greit en tid som
passer for dem, og kommer inn til avtale.
– Vi tar oss av jobben, og kunden slipper unødvendig venting.
Effektivt og sømløst, konkluderer Gyberg.