Tredje generasjon Vivaro er her

Linda Marie Anderstrøm, Agderposten Medier

Nye Opel Vivaro har et moderne
design, med en stor markant grill og karakteristiske hovedlykter med
LED-kjørelys. Men det er ikke bare eksteriørt at uttrykket er oppgradert
sammenlignet med de to foregående generasjonene, også innvendig er Vivaro
iøyenfallende.

– Det var en helt spesiell opplevelse å sette seg inn i den nye
Vivaroen for første gang, og den følelsen ble forsterket når jeg så fikk kjøre
den. Selve komforten er uovertruffen for en varebil, førermiljøet har virkelig
et personbilpreg både med hensyn til design, komfort og funksjonalitet, sier
Frode Braatlund som har ansvar for salg av Opel person- og varebil hos Auto-Car
på Stoa.

Større
og sterkere

Nye Opel Vivaro kommer i tre forskjellige lengder: L1 er 460
cm, L2 er 495 cm og L3 er på 530 centimeter. I hver
av størrelsene har bilen et kompakt og moderne ytre uttrykk, og innvendig byr
den på et romslig og svært fleksibelt interiør.

-På L3 får du inn tre europaller,
og på de andre to er det snakk om plass til to europaller, forteller Braatlund
entusiastisk, og legger til:

-Det er en utrolig praktisk bil. For
eksempel kan man få bilen både topp- og sidehengslet. I den topphengslet
versjonen kan man åpne bakvinduet slik at ekstra lang last kan få plass i
bilen. Til begge valg får du
ryggekamera, og innvendig LED-belysning som aktiveres automatisk når dørene
åpnes.

Funksjonalitet og praktiske
løsninger er det mye av i denne bilen. Maksimal lastekapasitet er på 6,6
kubikkmeter og nyttelasten er opp til 1400 kilo, altså hele 200 kilo mer enn
forgjengeren. Med Vivaros store nyttelastkapasitet får man plass til
mer last for hver enkelt tur, og dermed kan man kutte ned på kilometerne. Tilhengervekten har også økt, Vivaro kan nå trekke 2500
kilo, noe som er en økning på 500 kilo sammenlignet med utgående modell.

Nye Vivaro kommer først med
dieselmotor, og med mulighet for enten manuell eller åttetrinns automatkasse.
Opel satser stort på elektrifisering, og etter planen vil en helelektrisk
versjon av Vivaro også bli tilgjengelig til neste år i 2020.

Smarte løsninger

Nå kan Vivaro leveres med firehjulsdrift fra Dangel helt fra
lanseringsstart, og Opels IntelliGrip-system sørger for optimal stabilitet og
fremkommelighet også på glatte veiforhold.

– IntelliGrip er supert om du kjører på sand, snø eller gjørme, det gir
glimrende framkommelighet. Den har også tilhengerstabilisator for hengerfestet,
noe som bidrar vesentlig til å øke sikkerheten ved bruk av henger på bilen.
Denne tilpasser seg kjøremønsteret og sørger for en stabil kobling mellom bil
og henger, forteller Braatlund.

Som tilvalg kan bilen også fås med automatiske
skyvedører som gir en stor og god døråpning for
passasjerer og last. Dørene åpnes kun ved en fotbevegelse, en funksjon
som mange fra før kjenner til fra baklukebetjeningen på Opels personbiler. Løsningen sørger for enkel tilgang til Vivaros store
lasterom, også når man har hendene fulle. Skyvedørene på Vivaroen er
nøkkelfrie.

Nye Vivaro har dessuten skilte benkeløsningen
FlexCargo. FlexCargo er enkelt forklart en praktisk lasteluke som befinner seg
under passasjersetet. I lasteluken i den lengste versjonen av Vivaro kan man
transporterte objekter på opptil hele 402 centimeter.

-FlexCargo er en gjennomlastningsluke som gjør at du
kan laste inn ekstra lange materialer i bilen. Du får utnyttet hele lengden av
bilen, til og med førersetet. Dette gjør den svært godt egnet for transport,
kan Braatlund
fortelle.

– Folk har vært ekstremt spente på den nye Vivaroen
før lanseringen, og de som har vært innom og sett på den har blitt skikkelig
begeistra. Den ser sporty ut, en skikkelig kul bil!

Ønsker man et enda sprekere uttrykk finnes flere
tilvalg som for eksempel kufanger, spoiler, eller LED-bar som tilleggsutstyr.
Høyere bakkeklaring kan man også bestille for en enda mer praktisk bil med
svært god fremkommelighet.

Komfortabelt førermiljø

Utstyr som Headup-display,
180-graders ryggekamera, kollisjonsvarsling, automatisk bremsing og adaptiv
fartskontroll er også en del av funksjonene som er å finne i nye Vivaro, ifølge
Braatlund:

– Headup-displayet i bilen er topp
med tanke på sikkerhet, man får opp informasjon i synsfelthøyde når man kjører,
så man kan følge med på veien i mye større grad. Det er veldig behagelig, og en
viktig funksjon for sikker kjøring.

Avhengig av utstyrsnivå vises ryggekameraet
enten i speilet eller inne på den store syv-tommers berøringsskjermen. Blindsonevarsler
kommer også med Vivaroen, og man varsles tydelig og i god tid om passerende
biler. Tilkobling av telefon er like
enkelt som i Opels personbiler, og støttes av både Apple Carplay og Android
Auto slik at man får tilgang til all musikk og innhold fra smarttelefonen.

Den innvendige komforten minner om
førermiljøet i en personbil, og innbyr til lange kjøreturer så vel som kortere
turer.

– En bredere
komfortvegg gjør at du regulere setene i førerhuset i mye større grad enn
i de tidligere versjonene. Bilen er en svært komfortabel arbeidsplass for de
som bruker den i forbindelse med jobb, sier Braatlund.

Arbeidsplass
på hjul

For Vivaro er en bil som stort sett selges ut til kunder som
bruker den som kjørende arbeidsplass. Vivaroens forgjengere har tidligere solgt
godt til kunder som driver som snekkere, rørleggere, byggfirma, men også til andre
praktiske formål som vareutlevering for butikker.

En ny utvikling i varebilsegmentet er at flere og flere
privatkunder også ser nytten av å ha en varebil som en praktisk bil til hobby-
og fritidsbruk.

– Jeg legger merke til at det er populært med biler
som denne også for privatfolk, for eksempel til de som er aktive
på fritiden med for eksempel jakt eller fiske, sier Frode.

Prisene på nye Vivaro ligger på et fornuftig nivå selv med alle de
praktiske funksjonene, noe som gjør bilen til en spennende og attraktiv konkurrent i segmentet for lettere
nyttekjøretøy. Flere gunstige pakkeløsninger med tilvalg av diverse
ekstrautstyr gjør at hver enkelt kunde kan få Vivaro skreddersydd til nettopp deres
behov.

-Nå har Opel definitivt levert med denne bilen, så nå er det vi
som må levere, avslutter Braatlund.