Direkte fra den internasjonale bilutstillingen i
Frankfurt har det kommet en VW ID.3 1st Max til Norge, og nå reiser
den rundt til ulike forhandlere så folk kan få hilse på bilen og bli bedre
kjent med den.
Når du setter deg inn i nye ID.3, og den kommuniserer
med deg med lyssignaler under frontruta, og du ser inn i det ekstremt gode
head-up displayet så skjønner du hvorfor denne bilen må oppleves!
Påmelding
Det er tre ulike forhandlere som står bak visningen
hos Gromstad Auto i Arendal, og derfor er det påmelding til 4 ulike tider
tirsdag 5/11. Om man rusler inn på volkswagen.no finner man informasjon om
visninger av ID.3 og man kan få meldt seg på den visningen som passer best.
Visningene er fra 08:00-10:00, 10:30-12:30, 13:00-15:00 og 15:30-17:30 og man
ser tydelig i påmeldingsskjemaet om det er ledige plasser igjen på de ulike
visningene.
Poenget med påmelding er at alle som kommer skal få en
så god opplevelse som mulig, og at det ikke skal bli for fullt i lokalet til at
folk skal få sett på og opplevd bilen på en god måte.
1st – first edition
I første omgang skal det lages 30 000 1st, og den
bygger på den mellomste batteripakken som gir 58 kWh og en WLTP-rekkevidde på
420km. Det betyr at alle som forhåndsbestiller bilen vil få den i 2020, og de
første bilene skal leveres ut til kunde sommeren 2020. Dette gjelder så lenge
forhåndsbestillingen er åpen.
Senere vil ID.3 også lages med en mindre batteripakke
som vil gi 330km rekkevidde og med en større batteripakke som vil gi 550km rekkevidde.
Produksjonen av disse starter ikke før i 2021.
Du kan velge mellom 3 utstyrsnivåer i denne
førsteutgaven, vanlig, plus og max, og det er en bil med max utstyrsnivå som er
på rundtur til forhandlerne i Norge nå. Førsteutgaven kommer i 4 ulike farger;
Moonstone Grå, Makena Turkis, Mangan Grå og Glacier hvit.
Fra 330 000
Prisene på nye VW ID.3 er ikke helt ferdig beregnet,
men man vet at innstegsmodellen vil få en pris like under 330 000. Bilen vil komme på om lag 380 000 med plus
utstyrsnivå, og kryper noe over 400 000 for max utstyrsnivå.
Det man bør oppleve med bilen er hvordan den
kommuniserer med sjåføren, og den svært gode kneplassen man har i baksetet
takket være at dette er en plattform som kun skal brukes til å lage elbiler. En
akselavstand som har økt med over 13cm i forhold til e-Golf merkes godt.
Bagasjeromsvolumet på 385 liter er litt større enn i
dagens e-Golf.
Mange biler til Norge
Da vi var en tur i Oslo for å få tatt litt bilder av
VW ID.3 til Bilbransjen var også direktøren i Volkswagen tilstede, Harald
Edvardsen-Eibak, så vi benyttet sjansen til å stille han noen spørsmål.
Vi har opplevd ganske mange elbiler og merker som har
hatt til dels store leveringsproblemer, men dere sier at alle som bestiller bil
vil få den i 2020?
-Volkswagen sentralt er sikre på at de skal
klare å produsere 30 000 biler i 2020, og de skal fordeles på alle
markeder, men vi har sikret oss et svært godt antall av denne produksjonen,
forklarer Harald.
-Så lenge forhåndsbestillingsløsningen på
nett er åpen så garanterer vi for levering av bil i 2020, sier Harald med et
smil.
Hos Gromstad Auto gleder de seg til å få VW ID.3 1st
på besøk, og regner med at det blir en god del utleveringer av nye ID.3 fra
sommeren 2020 også i Arendal.