Mange års erfaring hos Mobile Arendal

Hans Vidar Levinsen, Agderposten Medier
Verkstedet hos Mobile Arendal inneholder 5
arbeidsstasjoner og 3 mekanikere, og kan påta seg reparasjoner og service for
alle bilmerker, men det er naturlig at hovedvekten er på Honda og Hyundai som
Mobile Arendal selger.

Spesialist på elbil

Nå som dere har startet å selge Hyundai, så gir vel
det noen utfordringer med å få lært opp folk til å ha service på elbiler?

-Ja, men så fikk vi tak i Markus Haanes her
som holder på å smøre opp hengslene til bakluka på en bil som er på service i
dag, sier Henning.

-Markus har mange års erfaring med service
på elbiler, så i forbindelse med Hyundai sitt eget kurs for teknikere var det
mange av de innledende kursdelene han kunne fra før.

-Det var sentralt for oss å få tak i en med
flere års erfaring med service på elbiler nå som vi skulle starte med elbiler
fra Hyundai, for vi skal være gode på service her hos oss på Mobile Arendal,
forklarer Henning.

Sentralt med rett drivstoff

Vi kommer forbi Tom Ødegaard som jobber med en
bilmotor, og jeg spør han hva som foregår her nå?

-Dette er et klassisk tilfelle av å fylle
feil drivstoff på tanken, sier Tom.

-Her er det en dieselbil som har fått
bensin på tanken, og det er ikke bilen så glad i.

Hva er det du bør gjøre om du er så uheldig å fylle
feil drivstoff på tanken?

-Dersom du klarer å ikke kjøre, er jo det
aller best, forklarer Tom.

-Begynner du å kjøre, vil feil drivstoff
sirkulere, og pumpa vil gå tørr på grunn av for lite smøring i bensinen i
forhold til dieselen. Diesel har også en annen forbrenningstemperatur, og du
vil merke at motoren fusker.

-Dersom du har begynt å kjøre med feil
drivstoff er det sentralt å stanse så raskt som mulig, for du øker sjansene for
flere og mer alvorlige skader på motoren jo lenger du kjører med feil
drivstoff, forklarer Tom.

Om man merker feilfyllingen før man begynner å kjøre,
hva er det dere må gjøre her da?

-Da fraktes bilen hit på en redningsbil, og
trilles inn i lokalet her.

-Så må vi tømme drivstofftanken, skifte ut
dieselfilteret og blåse gjennom systemet, forklarer Tom.

Hondaekspert

Glenn Thorsen skifter en glødeplugg, og må tenke seg
litt om når han får spørsmål om hvor lenge han har jobbet med Honda, men kommer
fram til at det må være fra 2001.

Du kan en ting eller to om Honda da?

-Ja, jeg vil vel si det, svarer Glenn noe
beskjedent.

-Det er ikke sjelden Honda Norge tar
kontakt med Glenn om de støter på noen utfordringer med en eller annen Honda,
forteller Henning.

-Vi har et serviceboard i Honda, forteller
Glenn

-Der kan vi dele spørsmål og svar på ulike
utfordringer man kan støte på, og det er jo veldig greit for alle som jobber
med Honda at man deler de løsninger som er de beste, forklarer Glenn.

Effektivt delelager

Espen Harnes jobber på delelageret, og har 15 års
erfaring, så Mobile Arendal kan skilte med solid erfaring i alle serviceledd.

Honda og Hyundai er jo asiatiske merker, tar det lang
tid for deg å få fatt på deler?

-Nei, her har vi levering dagen etter
bestilling av deler, forteller Espen.

-Vi har et hovedlager for deler i Sverige,
så det er ikke så lange veien for de delene å reise til oss her i Arendal.

-Det sentrale for meg er å sørge for at vi
har de riktige delene på lager, og når det gjelder problemer folk måtte ha med
sin bil stiller vi aller helst en diagnose i forkant av bestilling av deler,
forklarer Espen.

One stop shop

Hva er det dere kan tilby kunder på verkstedet deres
Henning?

-Vi tilbyr service, reparasjoner,
ruteskift, og samarbeider med lokale aktører innenfor bilskade, forteller
Henning.

Så da blir dere en slags one stop shop for de som
trenger service og reparasjoner?

-Det stemmer, våre kunder trenger ikke
reise rundt for å få fikset på bilen sin, om de leverer den her hos oss så får
de den fiks ferdig tilbake, forklarer Henning.

Er det mulig å leie noe bil om man skulle ha noe mer
omfattende behov for reparasjoner?

-Ja, her hos oss er det mulig å leie en bil
til 350 per døgn, men det kan være kjekt å gi beskjed om slike behov i forkant,
så vi får booket bil til kunden i god tid, sier Henning.

Jeg observerer biler
fra flere ulike merker i verkstedlokalene, så det er tydelig at servicen man
får hos Mobile Arendal er ettertraktet hos bileierne.