Nissan Leaf e+ er i toppversjonen Tekna gjort klar for
100kW hurtiglading, og så snart ladestasjonene også leverer dette gjennom CHAdeMO
pluggen sin vil Leaf e+ Tekna kunne lades riktig så raskt på langturer.
Flere store pluss
Vi spør Fredrik Krabbe-Knudsen om han opplever Leaf e+
Tekna som en god oppgradering fra Leaf med mindre batteripakke.
-Ja, her er det helt klart store
forbedringer, sier Fredrik.
-Med 385km rekkevidde etter WLTP-normen så
kommer du deg svært langt med en full-ladet Leaf e+ Tekna, og stopper du en
plass med hurtiglader når du skal ha en kort pause får man raskt mange flere km
på «tanken», forklarer Fredrik.
-Motoren som yter opptil 215hk er frisk og
fin, og det er jo faktisk 65hk mer enn for modellen med 40kW batteripakke.
-Når CHAdeMO laderne er klare for å levere
100kW så vil jo også denne toppmodellen kunne ta imot all den ladehastigheten,
de andre versjonene kan ta imot opptil 50kW, forklarer Fredrik.
-Så har jo toppmodellen også skinnseter som
er komfortable og fine.
Kom og prøv selv
-Nå har vi fått demobilen vår på skilter,
så det er veldig hyggelig om folk tar turen til Gromstad Motor på Stoa og
prøver den nye Leaf e+ Tekna, sier Fredrik.
-Det er også flere Leaf i utstilingen som
man kan se på og sitte i.
Det er kanskje mange som lurer på hvordan prisene er
for nye Leaf?
-Her er det jo flere ulike utstyrsnivåer,
og ulike batteripakker med ulike rekkevidde og egenskaper, forklarer Fredrik.
-Den billigste Leafen er en Acenta med 40kW
batteripakke som man får på kampanjepris nå til kr 285 900.
-Så kommer N-Connecta og Tekna også med
40kW batteripakke.
-Leaf med 62kW batteri får man i
utstyrsnivå N-Connecta og Tekna, og toppmodellen her får man fra 390 900
inkludert levering og vinterhjul nå på kampanjepris, forklarer Fredrik.