Autostrada styrker laget

Linda Marie Anderstrøm, Agderposten Medier

JM Auto har siden oppstarten i 1989 vært et
veldrevet og stabilt firma som har levert gode resultater, og som dessuten kan
skilte med et svært bra renommé. Dette solide grunnlaget har sørget for at
overgangen til Autostrada har forløpt smertefritt og kun ved hjelp av små
justeringer. For å ruste bedriften enda bedre for fremtiden har de nå knyttet
til seg ytterligere erfaring fra bransjen.

Salgssjef Kai Sillerud og salgskonsulent Fredrik Grønlie hadde
sine første arbeidsdager i flotte lokaler på Stoa denne sommeren, og til tross
for at det fremdeles er relativt nylig siden oppstart er begge to allerede godt
i gang i sine nye roller hos Autostrada.

– Det er klart det er mye å sette seg inn i, men jeg
synes at det går fint. Som nyansatt skal du lære mange nye programmer, og ikke
minst få inn riktige rutiner, forteller Kai, og Fredrik følger opp:

– Det er mye nytt, men det har vært en veldig grei overgang. Det
er god stemning her på bygget, og utrolig ålreite mennesker å jobbe med.

Lidenskap for bil

Begge de to nykommerne hos
Autostrada er tydelige på at det var en gyllen anledning da de fikk tilbud om
ansettelse i bedriften.

– Autostrada er en utrolig spennende bedrift. De er fremoverlente
i tankegangen, satser på salg og på å være innovative og profesjonelle. I
tillegg oppleves de man har rundt seg som genuine bilfolk, med virkelig stor
lidenskap for bil, forteller Kai.

Den nye salgssjefen har lang erfaring i bransjen. Han
arbeidet som forsikringsselger frem til han for tolv år siden skiftet fagfelt
og startet som bilselger hos Gromstad. Der arbeidet han først med salg av
Volkswagen, og deretter Audi. Nå er det Renault og Volvo som gjelder, og for å
gjøre seg godt kjent med merkene har han prøvekjørt samtlige av de ulike
modellene som Autostrada anbefaler for sine kunder.

– Som bilforhandler er det viktigste av alt god oppfølging av
kundene, og hos Autostrada er vi veldig fokusert på å kunne gi gode råd til
kunder både ved salg og på service, sier han.

Etter drøye seks år som forhandler av Toyota var også Fredrik
klar for noe nytt. Da Autostrada skulle øke staben ytterligere var det en
mulighet han ikke kunne gå glipp av.

– Jeg hadde lyst til å prøve noe nytt, og ønsket å arbeide i
premiumsegmentet. For min del var det veldig spennende når
Autostrada kom inn i bildet her på Sørlandet. Jeg kjente fra før til Autostrada
som en organisasjon som er rimelig frempå. De jobber offensivt og satser stort
på salg ved å legge til rette for at selgerne skal lykkes. Som ny er jeg veldig
fornøyd med å ha vært med helt fra starten av at Autostrada tok over, forteller
han.

Inspirerende
arbeidsmiljø

Hos Autostrada arbeides det kontinuerlig med å legge
til rette for en kultur basert på at kunden er i fokus. De ønsker å skape langvarige kundeforhold, og at kundene opplever et
trygt bilhold med Autostrada. Til tross for sin relativt korte periode hos
bedriften er de to nyansatte allerede helt innforstått med denne kulturen.

– Jeg hadde mye god erfaring fra Toyota, og fyller nå på med
nytt fra Autostrada. Jeg opplever at det er en kultur for bil her, og at Autostrada
virkelig legger til rette for at vi skal nå målene våre. Den nye eierstrukturen
har ført til en ny giv blant de som har vært her lenge og som «de nye» merker
vi en tydelig positivitet, sier Fredrik, og Kai følger opp:

– Det er ganske klart at her ønsker man å lykkes, alle
har respekt for hverandre og uavhengig av stilling er alle like viktige for
bedriften. Her hjelper vi hverandre på en positiv måte. At
bedriften har fokus på å være synlig og tilgjengelig blant eksisterende og nye
kunder taler også veldig positivt for min del.

Vinnerkultur

Med 30 år i ledersetet hos JM Auto
kan Ove Hagen, daglig leder hos Autostrada, sine saker. Han er klar på hva han
ser etter når han skal ha nye medarbeidere med på laget, og
forteller at det kan være et krevende team å
komme inn i. Bedriften har en ambisiøs vekststrategi, og for å nå disse målene
stilles det tydelige krav til hvordan man arbeider og til resultatene som
leveres.

– At vi får inn to nye ansatte som kjenner bransjen såpass godt i
fra før er svært bra. De har nettverk, innsikt og erfaring som bidrar til og
harmonerer godt med vår vekststrategi. Kai og Fredrik er dyktige og hyggelige,
og har genuin respekt for kunden – det ligger i ryggraden. At de valgte å komme
til oss fra to velrennomerte konkurrenter taler veldig positivt for Autostrada,
sier Ove.

Å
arbeide til det beste for kunden er en rød tråd i hvordan de arbeider hos
Autostrada. Volvo er for andre året på rad kåret av Norsk Kundebarometer til å
ha de mest fornøyde kundene uansett bransje, og Autostrada ønsker å gjøre sitt
for at de skal kunne fortsette å levere til samme høye standard. At det er menneskene i bedriften som i dette
henseende er det viktigste aspektet, er Hagen ikke i tvil om.


De som arbeider hos oss kan ikke bare være en god bilselger, de må ha riktig
innstilling også, slik at de samstemmer med de andre på laget. For vi er et team,
her, det er viktig at vi fungerer godt sammen og gjør hverandre gode. Tiden man
bruker på jobb hos oss skal være positivt påfyll, understreker han, og skyter
inn:


Vi heier på hverandre her, og det er lov til å være god.

Kai
og Fredrik er hjertens enige i sin tilbakemelding på hvordan det fungerer å
arbeide på Autostrada og Hagens team:


Ove er en fantastisk sjef. Det er veldig moro å få muligheten til å arbeide på
lag med ham.