La deg trollbinde

Linda Marie Anderstrøm, Agderposten Medier
I anledning Sørlandets Bilmesse har Johan Bernhard Ugland i
fra Grimstad lånt ut sin helt unike Troll-bil, nærmere bestemt Trollbil VDN 1156. Totalt finnes det
kun fire Trollbiler i Norge, noe som gjør dette til en mulighet av de sjeldne.

Troll er en vogn hvor De med munter glede kan
nyte Deres turer

Intensjonen med produksjonen av Trollbilene var å lage en
liten bil produsert med et lett glassfiberkarosseri som kunne være tilgjengelig
for nordmenn til tross for etterkrigstidens kjøpsbegrensninger. Glassfiber var nemlig
ikke bare et lettvektmateriale, materialet gjorde produksjonsprosessen
billigere. Kun 13 500 kroner var salgsprisen på bilen da den var klar for salg
i 1957.

Trollbilen ble produsert som en 2+2 seters sportsbil, og ble
presentert som «Troll – en sportcoupe i særklasse», med fremhevede egenskaper
som plastkarosseri, forhjulstrekk, kraftig motor og elegante linjer. Norsk så
vel som utenlandsk presse viste stor entusiasme for prosjektet, og bilen ble
sammenliknet med merker som Porsche, Citroën og SAAB.

Lotterigevinst

Trollbil
VDN 1156, som kan sees på Sørlandets Bilmesse, var i sin tid den aller første
Trollbilen som ble levert til kunde. Datoen for overrekkelse av denne bilen var
30. april 1957, og kjøperen var det Norske Studentersamfunn. Interessant nok anskaffet studentsamfunnet
kjøretøyet som hovedgevinst i et lotteri, og historien forteller at
lotteriinntektene skulle brukes på et nytt studenthus i Oslo. Merkelig nok tok
vinneren av trekningen og det som ville ha vært den lykkelige eieren av den hvite
bilen i fra Telemark aldri kontakt. Det hele endte med at bilen ble levert
tilbake til Troll Plastkarosseri- og Bilindustri. Etter hvert ble Trollbil VDN
1156 solgt på det åpne markedet.

Store intensjoner

Kohl-Larsens hadde fantastiske vyer, og hadde han lykkes
ville hans forsøk på å opprette glassfiberbilproduksjon i stor skala i Norge ha
vært den første masse-produserte glassfiberbilen utenfor USA. Slik ville det
seg dessverre ikke, og etter bare to års drift gikk bedriften til slutt konkurs
i 1958. Kohl-Larsens store drøm om en produksjonsfabrikk som skulle
ferdigstille 2000 biler i året ble knust. Etter at produksjonen ble iverksatt i 1956 ble
det i alt laget kun fire biler, inkludert prototypen eller prøvevognen som de selv
kalte den.

Norsk industrihistorie

Samtlige av de fire Troll-bilene som ble rullet ut i fra den
lille fabrikken i Lunde eksisterer den dag i dag, og på Sørlandets Bilmesse har
du nå altså selv mulighet til å bli bedre kjent med et av disse helt unike
kjøretøyene. Bilene kan beskrives som en del av norsk industriell historie, og
er med det altså ikke bare en skikkelig godbit for lidenskapelige
bilentusiaster, det er en ordentlig perle for alle med et snev av interesse for
Norges historie og vårt lands utvikling.

TEKNISKE DATA

Karosseri
Lengde 3,85 m
Bredde 1,51 m
Høyde 1,29 m
Vekt 700 kg
Akselavstand 2 150 mm
Sporvidde 1 200 mm
Materiale Glassfiberarmert polyester

Motor og Drivverk
Motor Gutbrod
Motorvolum 700 ccm
Hestekrefter 30 HK
Bensintilførsel Bosch
Bensinforbruk 0,7 l/mil
Topphastighet 130 km/h
Girkasse Hurth. 3-trinns