Rask og god service hos Toyota Arendal

Hans Vidar Levinsen, Agderposten Medier
På vår runde i Toyota Arendal sine store
verkstedlokaler starter vi hos Trond Rustenberg og Fredrik Strømme som jobber
med å sette på et hengerfeste på en ny Toyota RAV4. Jeg må jo innrømme at jeg
har lurt litt på hvorfor det koster litt ekstra med hengerfeste, men når jeg
ser alt som skal demonteres, og så igjen monteres korrekt for at alt skal bli
bra, så gir det større forståelse for at prisen på hengerfeste ikke er lavere.

Service

En Toyota kjører på en rulle, og bremser.

Er dette noe test av bremser?
-Ja, her tester vi om bremsene tar jevnt,
for når man har bilen på service er bremser svært sentralt å sjekke godt, forklarer
Jørgen som guider meg rundt.

Litt lenger inne i lokalet finner vi Tom Svenningsen
som holder på med service og påpeker viktigheten av å smøre opp bremser her på
Sørlandet.
-Det brukes helt vanvittige mengder med
salt på veiene her på Sørlandet, så for å ikke måtte bytte bremseskiver og
klosser alt for ofte bør man få smurt opp bremsene når bilen er på sin årlige service,
sier Tom.
-Folk som bor lenger inn i landet der
veiene ikke saltes får ikke de samme utfordringene med bremsene, forteller Tom.
-Ellers ser vi over alt av lys, viskere,
dører, software, og gjennomfører oljeskift og eventuelle skifter av filtere.
Det er litt forskjell på om det er en hovedservice eller en mellomservice,
forklarer han.

Bilskade

Bilskadeavdelingen er omtrent like stor som klargjøring
og serviceavdelingen, her er det også to lakkeringsrom, eller lakkbokser som
det også kalles, og mellom dem er det et rom der lakken til bilen som skal
fikses blandes opp for å bli perfekt.

Eirik Paulsen klargjør en dør som skal grunnes, noe
som er meget sentralt for å unngå rust. Lakken sitter bedre, men grunningen er
det som beskytter mest mot rust.

I en lakkeringsboks står Steven Todd og jobber med 2
lag med grunning før lakken skal på, og da er det sentralt at det som ikke skal
grunnes dekkes godt til.

I en avdeling finner vi en frontrute som skal monteres
på en bil, og det formelig vrimler av sensorer på rutens innside.
-Ja her er det antenner og sensorer og
radarsystemer som må monteres og kalibreres korrekt for at alt skal fungere som
normalt når den nye frontruta er på plass, forklarer Jørgen.
-Frontruta er nå en bærende konstruksjon i
motsetning til før, så Toyota har sitt eget lim slik at ruta skal sitte
skikkelig godt etter montering, og oppføre seg riktig ved en eventuell
kollisjon. Det er mye som er veldig viktig at er helt riktig, forteller Jørgen.

Dekkhotell og vaskehall

I en annen avdeling finner vi fram til Robin Seljåsen
som viser oss dekkhotellet som rommer dekk til 300 biler. Vi har en annen
avdeling også med dekk til 170 biler, men det ser ut til at vi må utvide
hotellvirksomheten.

Mange bor i leiligheter, og det å oppbevare dekk kan
bli ganske krevende, om ikke umulig enkelte plasser, så vi merker økende pågang
på dekkhotellet.

Utenfor i en egen bygning er det to vaskehaller.
-Disse kan alle som vil vaske bilen sin
bruke, det er ikke forbeholdt Toyota kunder, forklarer Jørgen.
-Vi tror det er sentralt at man kan få
gjort alt med bilen på en plass, og det kan vi tilby her hos oss, forklarer
han.
-Miljøfyrtårn er vi også, det er viktig, vi
jobber mye med korrekt avfallshåndtering slik at det som kan gjenvinnes og det
som ikke kan gjenvinnes havner på rett plass.
-Vi låser containere med avfall slik at
ikke kasserte turboer eller katalysatorer kan stjeles og selges til andre deler
av verden. Det er viktig at avfallet havner der det skal for å håndteres
korrekt videre i prosessen, forklarer Jørgen.

Just in time
-Om en kunde mener noe ikke er helt som det
skal med bilen sin, så ber vi dem bare komme innom, så har vi en egen kar som
er klar til å sjekke hva det kan være for noe.
-Er det noe kjapt fikser han det med en
gang, og er det noe mer omfattende får vi booket en time til utbedring.
-Da blir de aktuelle delene bestilt
samtidig, og havner på denne tralla du ser her med dager på, så delene er på
plass dagen før bilen skal fikses eller skal på service, forklarer Jørgen.
-Et slikt system gjør at kunden får en god
og effektiv opplevelse av servicen vår, og det er sentralt for Toyota.

Må man bruke venteområdet dere har gjort i stand eller
kan man leie bil og fortsette med dagens aktiviteter?
-Du kan leie en bil fra Avis her hos oss
for kr 250 den dagen bilen er inne på verkstedet om du ikke har tid til å vente
til den er klar. Det er som du skjønner en sterkt subsidiert leiepris,
forklarer Jørgen.
-Vi skal kunne dekke alle de behov kunden
kan ha for service på sine biler, og vi har mange fornøyde kunder som setter
pris på servicen de får her, avslutter Jørgen.