Hans Vidar Levinsen, Agderposten Medier
Enten familien skal fraktes som på et flyvende teppe av komfort i en
praktisk familiebil, eller man skal kjøre sportsbil på bane, så leverer Audi
RS5 Sportback begge deler i en ganske utrolig kombinasjon.
Audi RS5 har før hatt en liten bakluke, men som
sportback blir hele bakvinduet med når man åpner bagasjerommet, og plutselig
har man kjempegod tilgang til et ganske enormt bagasjerom på 465 liter. Som
Sportback har Audi RS5 blitt en svært så praktisk familiebil. Og den er lekker,
kanskje noe av det stiligste Audi leverer?
Rikelig med krefter
Audi RS5 har en 2,9 liters V6 bensinmotor som leverer
450hk og 600NM og tar turen fra 0-100 på 3,9 sekunder, og slikt har en tendens
til å trene smilemusklene til de som får kjøre den.
I racemodus har man særdeles god kontakt med
underlaget, og svingete veier er da hjertelig velkommen, for dette er både
sportslig og presist. Lydbildet som leveres av sportseksosanlegget er også
sterkt vanedannende.
Innom Audi hos Gromstad Auto
Jørn Tunsberg innrømmer at RS5 nok ikke er en
volumselger hos Gromstad Auto, men det er moro å få den på besøk.
- -Audi lager mye svært gromt og sportslig,
og det er jo klart vi her på Gromstad Auto kan levere dette til kunder som
ønsker seg noe lekkert, sportslig og praktisk, sier Jørn. - -Helt fantastisk design på denne RS5’en
her, og denne fargen, Navarrablå er også utrolig lekker til bilen, sier Jørn
med et stort smil. - -Også lyden da! Det er jo et smykke av en
bil dette her.
Dette er en bil som virkelig er utrolig fin fra alle
kanter og vinkler, og som skaper mye hverdagsglede.
To biler i en
Audi RS5 kan man sette i komfortmodus, og kjøre i time
etter time uten å bli sliten. Her er det gode seter, godt ratt og et
klimaanlegg som sørger for en komfortabel temperatur i bilen selv om
temperaturen ute ikke er så komfortabel.
At en bil som leverer så utrolig direkte
tilbakemeldinger i race-modus klarer å levere en så god komfort på langtur gjør
at man rett og slett får to biler i en bil. Med Quattro firehjulstrekk kommer
du også fram på glatt føre.
En fullblods sportsbil til svingete veier eller
banekjøring, og en meget komfortabel familiebil.
Oppgitt forbruk på denne bilen (WLTP) er på 0,94 liter
på mila, men på langtur fra Oslo til Grimstad ble målt forbruk på 0,76 liter på
mila, det kan jo være greit å vite om ettersom WLTP-tallet er noe høyt.
Prisen på smykket
Prisen på en RS5 Sportback starter på
1 081 000, også vil man nok gjerne ha litt ekstra utstyr til den når
man først kjøper seg en RS5.
Sportseksos, RS understell og Sportsdifferensial bør
komme høyt på prioriteringslista, så får man vurdere litt om man skal ha
«nesten alt» av utstyr som testbilen her hadde. Testbilen kostet
1 328 950.
Det hadde vært
veldig stas om noen i distriktet her valgte seg en så lekker og grom bil som
dette, avslutter Jørn Tunsbergl.