Hans Vidar Levinsen, Agderposten Medier
Den ladbare hybriden Volkswagen Passat har vært
populær her i Norge, og når den nye nå kommer med 55km med elektrisk rekkevidde
(WLTP) uten at batteriene tar større plass, så blir nok ikke den nye mindre populær.
Presselanseringen av nye VW Passat GTE fant sted i
områdene rundt Frankfurt. Vakker natur, og varierte veier som enkelte steder
faktisk kan minne om de veiene man kan finne i Norge. Nye Passat GTE får en
hyggelig pris og en meget fin elektrisk rekkevidde.
En kort test
Det var ikke noen rekkeviddetest vi hadde av nye
Passat GTE, for turen varte under en time med denne bilen. Det var andre biler
som også skulle testes samme dag.
Det vi rakk å finne ut var at akselerasjonen var god,
med en systemeffekt på 218hk er kanskje ikke det så merkelig. Komforten var
meget god, med lite støy i kupeen, godt sete og deilig helt nytt ratt.
Mye ny teknologi, der vi rakk å oppleve noe av den,
som stor infotainmentskjerm med touchknapper i skjermen, og med et hybridsystem
som påvirkes av hvor du er «på kartet». Om du er på vei mot en rundkjøring vil
systemet bremse ned og regenerere. Om du kjører inn i en krapp sving vil også
farten tilpasses til kjøreprogrammet du har valgt, så bilen tar svingen raskere
i sportmodus enn i komfortmodus.
Lenger elektrisk rekkevidde
Med hele 55 km elektrisk rekkevidde kan man kjøre
stort sett elektrisk i hverdagen, og man føler også at det blir et poeng å lade
før neste dag.
Ny batteriteknologi gjør at man får like mye kraft ut
av battericeller som tar mindre plass, dermed blir det plass til flere av dem
uten at man finner rare klumper i bagasjerommet eller andre plasser. Det er
godt med plass til ladekabler under gulvet i bagasjerommet.
Den nye batteripakka er på 13,0 kWh, mens den forrige
var på 9,9 kWh.
Du kan også i større grad enn før styre batteribruken
bilen har, noe som kan være kjekt om det i framtiden skulle bli påbudt med
nullutslipp i byer på enkelte tider av døgnet for eksempel. Da kan man spare
mer av batteriet til man kommer til bysonen.
Kommer i september
– Prisen på nye Passat GTE blir 465 000
pluss frakt og leveringskostnader, en meget hyggelig pris for en Passat med
218hk, sier Rune Pedersen.
– Det er fortsatt en del som vil ha den
forrige Passat GTE, forteller Erling Brokeland og ser på den fine hvite GTE’n
vi tok med på bildet.
– Det er bare å ta turen innom for å se om
vi har noen bruktbiler tilgjengelig.
– Den nye Passat GTE skal
komme til Norge i september, og det er allerede flere som har bestilt den,
avslutter Erling.