Fornøyde kunder

Hans Vidar Levinsen, Agderposten Medier
Et meget bevisst forhold til å gi kundene så god hjelp og service som
mulig gir mange veldig fornøyde kunder på verkstedet hos Chr. Repstads Sønner
AS i Grimstad.

Verksmester Rune Jensen ønsket meg velkommen til
verkstedet, og jeg merket raskt at kunden var i fokus. Plutselig var det en kar
som kom inn fordi det var en lyspære som trengte å skiftes, og det fikset Rune
Jensen på plassen med en eneste gang, og sikret enda en meget fornøyd kunde.
-Ved å fokusere på å gi kundene så god
hjelp og service som mulig, så tror jeg nok at sjansene er store for at kunden
ønsker å komme tilbake, sier Rune.

Stabilt personale

Rune kan fortelle at 3 av de som arbeider på
verkstedet har vært der i 20-30 år, noe som gir en god kontinuitet i
kunnskapsnivå og servicenivå som kan leveres. Det vitner også om god trivsel på
arbeidsplassen.

-Vi prøver ikke på å være størst innenfor
verkstedsbransjen, sier Rune, men vi skal være gode på det vi gjør.
-Vi kan gjennomføre service på alle
bilmerker, men det er jo ganske naturlig at vi har spisskompetanse på Peugeot
som selges her hos Chr. Repstads Sønner AS.

En runde på verkstedet

Jeg treffer på Tommy Jørgensen og Sidre Erlandsen som
jobber med å skifte nedre opphengskuler på en Peugeot. Jeg spør om de også
fikser eventuelle problemer som kan oppstå med skader på frontruter?
-Vi skifter bilglass, det er ikke noe
problem, og om det er en glassreparasjon som trengs, så samarbeider vi med
Auto-Rep som har spesialverktøy og kompetanse på området.
-Kunden leverer og henter naturligvis bilen
her hos oss, så fikser vi resten.

Litt lenger inne i verkstedet treffer jeg på Geir
Ekros som jobber med en maskin som presser inn et nytt lager med en
spesialmaskin, et fascinerende skue.

Hvorfor bremser må smøres

Ingvald Førde Ekra forklarte at dersom man ikke smører
opp festene til bremseklossene, så kan de henge seg opp og ikke løsne fra
bremseskiva. Da kan både skiver og klosser slites unødig, og må skiftes
tidligere.
-Jeg har sett biler som har gått 25 år i
Spania, og som ikke har et fnugg av rust på bremseklossene eller festene til
klossene, forteller Ingvald.
-Men her i Norge med salting om vinteren,
så er rust på bremseklosser noe man bør ta alvorlig, for det kan komme fort
her.
-Et godt tips er å skylle med rennende vann
inn i bremsene ukentlig for å skylle vekk så mye salt som mulig, og skyld
gjerne inn i grillen også, for der er det også lett at saltet klarer å lage
rust.
-Får du råd om å smøre opp bremsene, så
ville jeg jo hørt på de som kommer med det rådet, for da trenger du kanskje
ikke skifte bremseskivene så ofte, forklarer Ingvald.

All service og reparasjon

I en annen verkstedhall traff jeg på Martin Kåsa som
jobbet mye med vask og klargjøring av nye biler, også var det også en ekstra
plass for service og reparasjon på biler der.
-Vi kan ordne all service og reparasjon for
våre kunder, forklarer Rune.
-Alt som ordnes her hos oss gjør at man
beholder forhandlergarantien på bilen sin også på det som eventuelt er byttet
ut eller reparert, også om årsaken til reparasjonen skulle dreie seg om et
uhell eller en ulykke.
-Vi har en del håndtverkere som er kunder
her, og som er veldig avhengige av bil i arbeidshverdagen sin, og så lenge man
avtaler service eller reparasjon i god tid i forveien så bruker vi å få på
plass en lånebil til dem, forteller Rune.

Vi får som regel
ordnet og organisert det meste for våre kunder, og det merker vi at de setter
stor pris på, avslutter Rune.