Familiebil med racingkvaliteter

Tore Myrberg, Agderposten Medier
Pulsen stiger fort når man har sluppet ungene ut av en Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio ved barnehagen, og kan skru modus over på Race.

Man merker det på hjerterytmen lenge før man setter seg inn i dette monsteret av en SUV. For sier du til din bedre halvdel at du kjøper den fordi det er en perfekt familiebil, forteller du bare halve sannheten.
– Her kan du kjøre ut av garasjen hjemme, levere ungene og alt det der i en vanlig familiebil. Men, når du skrur om på en knapp blir du «bad boy», sier Rune Jacobsen hos RSA Bil i Arendal.

Satte rekord
Store ord å komme med, men Jacobsen har god dekning for sin påstand. Da Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio ble testet på Nürburgring satte den like godt ny rekord for hvor fort en SUV kan komme seg rundt banen.
– Sånn denne bilen står nå med felger og alt brukte den 7,15,7 rundt banen, og det er rekord for SUV. Så har den også en 2,9 liters V6 biturbo som gir veldig sterke 510 hestekrefter. Bilen bruker 3,8 sekunder fra 0 til 100 km/t.
Aktive racingførere som har testet bilen bekrefter at vi snakker om noe helt spesielt.
– De sier at om de ikke hadde visst det, ville ingen kunne overbevist dem om at de satt i en SUV. For den føles som en racingbil, sier Jacobsen.

Helt spesiell
Den følelsen er det flere i Aust-Agder som liker. For det er allerede et par Stelvio av denne sorten ute på veiene i fylket.
– Og forhåpentlig går det en til om ikke så lenge. Det er jo en spesiell bil for kunder som både liker lydbildet og ikke minst design. Bilen for den som vil ha noe ekstra.
Jacobsen betegner det hele som noe for dem som har bil som lidenskap.
– Bare den lyden som kommer når du skruer over i heftigste modus og slipper hestekreftene løs. I tillegg er den så presis at den både er morsom og spesiell å kjøre.

Doble bremsekalyptere
En av egenskapene daglig leder hos RSA Bil i Arendal synes er spesiell, er hvor raskt bilen kan stoppe ved behov.
– Den har en bremselengde fra 100 til 0 som nesten ikke er til å fatte. Det skyldes at den har doble bremsekalyptere bak og hele måten bilen er bygd opp på.
Det er kanskje ikke så rart at det å ha en Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio i lokalene fremstår som litt mer lidenskapelig enn det som er vanlig.
– Dette er det råeste som er tilgjengelig hos oss akkurat nå. Det er ikke denne typen biler vi lever av, men den vekker interesse både blant kundene og de ansatte.

Vekker følelser
For det er ingen tvil om at også de ansatte føler en stolthet over å presentere en bil som dette. Og kundene som kommer inn, klarer heller ikke å holde seg unna.
– Jeg ser når folk kommer inn døra, ja selv kunder som ikke er så veldig bilinteresserte, at de smiler og ser at dette er noe spesielt. Den vekker noen følelser hos folk.
Samtidig er det en bil som også kan kjøres som en familiebil, med alt det innebærer. Her er det komfort og plass i massevis.
– Du kan med bilens vanlige oppsett kjøre økonomisk og behagelig. De jeg kjenner som har denne, er helt vanlige folk. De er bare litt mer lidenskapelige når det gjelder bil.
Og det med å kjøre økonomisk forsvinner helt når du skrur modusknappen til Race.
– Da snakker vi ikke kjøreøkonomi, men kun om ekstrem ytelse, avslutter Rune Jacobsen hos RSA Bil i Arendal.