Tore Myrberg, Agderposten Medier
2. juni fyller Arild Nystøl hos Auto-Car på Stoa 67 år, og går samtidig av med pensjon. Mer trofast arbeidskraft skal du lete lenge etter.
Det begynner å bli lenge siden Nystøl hadde sin første arbeidsdag hos det som den gang var forretningen til Olav Stray. Det hele skjedde tilbake i 1967, og Arild var kun 15 år gammel.
– Jeg kom rett fra framhaldsskolen, og min far hentet min bror og meg på siste skoledag. Vi dro rundt for å spørre om vi kunne få jobb, og Stray var det første stedet vi var. Han sa ja, og jeg begynte å jobbe der 5. juni 1967, forteller Nystøl.
Store endringer
Tilbake på 60-tallet var det vanlig at man kom inn på en arbeidsplass for å være livet ut. Og man begynte som regel nederst på rangstigen.
– Jeg var visegutt og så ble det jobb på delelageret. I 67 var delekatalogen bøker, og selve delelageret var stort med veldig mange deler. Nå ligger jo alt på data og er lett søkbart.
Selve delene bestilte man inn med jevne mellomrom for å ha det kundene trengte til bilene sine.
– Nå går jo alt mye lettere selv om det også er mer å velge mellom.
Godt sted å jobbe
Det var Stray som forhandlet Opel da Arild Nystøl begynte i jobben. Etter som årene gikk var det flere eierskifter, men Nystøl var med videre hver gang.
– Etter Stray var det Sandland Auto, deretter VeCo Bil og nå Auto-Car.
En ting har imidlertid vært gjennomgående alle stedene som har hatt Opel-agenturet gjennom de siste drøye 50 årene.
– Det har vært veldig mange gode medarbeidere og veldig gode sjefer. Samtidig handler det kanskje også om hvordan man er selv. Gode arbeidsforhold har ført til at jeg også har vært så heldig at jeg nesten aldri har vært bort fra jobb, sier Nystøl.
Spennende tysklandstur
Med mange gode dager på jobb er det vanskelig å trekke fram enkelthistorier som høydepunkt. Men, en firmatur til Tyskland står høyt.
– Tilbake i 1978, under bensinkrisa, dro vi til Opel-fabrikken i Rüsselsheim i Tyskland. Det var en tredagerstur hvor vi var 15 stykker som var med.
Den gang var det langt mer manuelt enn man opplever i dag.
– Det var en opplevelse å se hvordan Opel bygde bilene. Den gangen var det 39 000 som jobbet på fabrikken i Rüsselsheim.
Kun Opel
Selv kjører han rundt i en gammel Opel Astra i det daglige.
– Det er riktig. Men, kona kjører i en ny Opel Mokka. Jeg har ikke eid annet en Opel hele mitt liv, og kommer til å holde meg til det.
Den første bilen kjøpte han som 22-åring.
– Det var en Opel Kadett B. Jeg var litt sent ute med å kjøpe bil, og lånte heller bil hjemme.
Vil savne å gå på jobb
Når mai er over og Nystøl blir pensjonist, er det hus og hjem som vil nyte mest godt av det.
– Kona og jeg har aldri vært så glad i å reise, så det blir å bruke mer tid på huset. Dessuten har vi to barn og flere barnebarn. Så jeg gleder meg til å bli pensjonist, selv om jeg nok også kommer til å savne det å gå på jobben.
Samtidig synes Arild Nystøl dette var riktig tid å avslutte arbeidskarrieren hos Auto-Car på.
– Jeg kunne jobbet lengre, men det skjer så mye nytt for tiden at det er på tide å gi plass til de som kommer etter. Jeg kommer nok til å ta turen innom med jevne mellomrom, men skal ikke bli hengende ved disken for å oppholde de som jobber her. Det blir mer for å vaske bilen, og ikke minst se på nye biler når de kommer inn.