Tore Myrberg, Agderposten Medier
Mandag denne uken var JM Auto offisielt under nye eiere, og det uten at man kunne se annet enn brede smil hos både ledelse og ansatte på Stoa.
– Det å få bilfolk som eiere vil nok gjøre hverdagen mer krevende, men også mer fartsfylt og gøy. Så vi er glade når vi ble kjøpt opp at det var av Autostrada, forteller daglig leder Ove Hagen ved JM Auto.
Mer energi
Volvosjef Brede Bomhoff hos Autostrada regner med at det blir mange turer til Arendal i tiden framover. For Autostrada ønsker å være en aktiv eier.
– Det blir mitt ansvar å innføre autostradakulturen i JM Auto. Samtidig må jeg bli kjent med markedet og menneskene her. Vi har stor respekt for jobben som er gjort i JM Auto gjennom 30 år, så det er snakk om små justeringer vi ønsker å gjøre, sier Bomhoff.
For det han har sett i lokalene til JM Auto er ting han liker, og som gir et godt grunnlag for tiden som kommer.
– De som jobber her har et stort engasjement for bil og mennesker. Jeg har fulgt det de gjør, og sett de har et godt utgangspunkt som vi skal gi en tvist av Autostradas energi.
Fem år yngre eier
Mens JM Auto feirer 30-årsjubileum, har den nye eieren selv 25-årsjubileum. Autostrada er et navn som klinger godt hos bilfolk.
– Autostrada ble startet av Gisle Valen, og begynte med salg av premium bruktbiler. Firmaet vokset seg fort store på bruktmarkedet. I 2014 ble Jorkjend kjøpt opp og vi begynte med nye biler fra Volvo, sier Bomhoff.
Pr. i dag er Autostrada autorisert forhandler av Volvo, Porsche, Jaguar, Land Rover, Subaru, Fiat, Alfa Romeo, Fiat Professional og Jeep.
– Vi har ni merker, fire utsalgssteder i Grenland og rundt 100 ansatte.
Ingen merkeendring i Arendal
Selv om man i grenlandsområdet selger en rekke merker, er det ingen planer om å endre på merkene man har hos JM Auto i dag.
– Vi skal drive videre her med Volvo og Renault. Men, vi skal få mer energi inn i salgsbiten. Det skal bygges sterke team bygd på gleden rundt mennesker og bil, som igjen gjør at de ansatte har det bra på jobb.
Selv var Bomhoffs erfaring da han kom inn i bransjen for fire år siden, at forhandlerne hadde vegger som skilte salg, verksted og delelager.
– Når man fjerner disse veggene så blir kundeopplevelsen helt annerledes. Nettopp kundeopplevelsen står ekstremt høyt hos Autostrada, og det vil nok kundene her hos JM Auto også merke.
Erfaringer begge veier
Men, det er ikke bare kunnskap som skal sendes fra Grenland til Arendal. Som ferske eiere har Autostrada allerede lagt merke til at JM Auto er veldig langt framme på flere områder.
– Vi er hakket skarpere på bilsalg, men JM Auto er bedre på ettermarked. Så her har vi ting å overføre begge veier mellom Arendal og Skien, sier Brede Bomhoff.
Ove Hagen er helt enig i den vurderingen.
– Vi føler det på samme måten, for vi har ting å lære på salg. Samtidig har vi mange av de samme verdiene ved at det vi gjør skal være kundeorientert, sier Hagen.
Noe alle tjener på
For dem som forventer store utskiftninger hos JM Auto, er både Bomhoff og Hagen klare på at det ikke er planen. Og det rett og slett fordi dette ikke er noe behov.
– Dette er et veldrevet firma, så vi planlegger ingen administrative forandringer. Vi skal kun inn å foreta noen justeringer. Gjør bedriften enda bedre for å stå rustet for fremtiden. Og vi sikter mot at både de ansatte og kundene blir fornøyde med dette, sier Bomhoff.
Hagen kan fortelle at signalene blant de ansatte er positive, og at alle gleder seg til en hverdag med enda mer energi knyttet opp mot bilsalg og ettermarked.
– Dette er knallbra for det som nå er Autostradas avdeling i Arendal, og vi gleder oss til reisen, avslutter Ove Hagen.