Merker interessen for CR-V som hybrid

Tore Myrberg, Agderposten Medier
I fjor høst kom Honda med en ny versjon av den populære bilen CR-V. Nå løftes interessen ytterligere når den nettopp har ankommet i hybridutgave.

Hvor populær denne modellen er, har man allerede merket godt hos Mobile Arendal (tidligere Hovatn Bil). For etter at CR-V Hybrid ankom i midten av mars, har det vært mange henvendelser til forhandleren.
– Vi merker interessen for å si det sånn. Bilen har knapt vært kald siden den kom inn, forteller Henning Kristiansen.

Viktig for Honda
Hybridteknologi er ikke nytt for Honda. Men, konseptet de kommer med denne gangen er en nyhet for det japanske merket.
– Motoren på denne er et aggregat, mens driften er elektrisk. Når farten øker, går driften over til å bli mekanisk, sier Magnar Hovatn.
Han er klar på at det er viktig at CR-V nå kommer i hybridutgave.
– CR-V er den viktigste bilen til Honda. Og hybridløsningen gjør at forbruket går ned til det nivået dieselbiler har gått på. Da snakker vi om 0,5-tallet på en stor bil.

honda (7 of 7).jpgRimeligere som hybrid
For det er en stor og romslig familiebil man snakker om når Honda CR-V Hybrid er på veien. Modellen som kom i fjor høst var med en 1,5 liters turbomotor med 193 hestekrefter. Hybridbilen byr på 182 hk.
– Bilen har god plass, god fremkommelighet og er lettkjørt. Den kommer med varme i ratt, varme i bakseter, headup display og navigasjon på samtlige varianter.
Og for dem som ønsker å kjøre litt mer miljøvennlig, er det en hyggelig nyhet også når man kommer til prisen.
– Hybridutgaven er faktisk 5000 kroner billigere for kunden siden avgiften er lavere. Det gir en inngangspris på 495 000 kroner for hybrid med firehjulstrekk. Men, man får den også som hybrid med forhjulstrekk fra 431 000 kroner, sier Hovatn.

Liker stillheten
Siden det er kort tid siden Honda CR-V kom i ny design, har man ikke lagt vekt på noen utseendemessige endringer når den nå er hybrid. Og det tenker Magnar Hovatn er helt greit.
– Det er jo en veldig flott bil både i utvendig og innvendig design.
Og kjøreopplevelsen er et element i seg selv i den nye Hondaen.
– Det jeg liker veldig godt med hybriden, er det den går så stille. I tillegg er systemet for fremdrift veldig bra. Den er elektrisk hele tiden, men kan kjøre på bensin når det er mer økonomisk, sier Henning Kristiansen.

SENSING holder deg trygg
Moderne biler kommer med moderne sikkerhetsfunksjoner, og Honda CR-V Hybrid er langt framme på dette området. Selv kaller de systemet Honda SENSING.
– Dette er standard på bilene, og innebærer slik som et kollisjonsbegrensende bremsesystem. Det gjør at du først blir varslet dersom systemet oppdager en kommende kollisjon. Så vil bilen bremse om nødvendig, sier Hovatn.
Med adaptiv cruisekontroll sørger bilen selv for å følge resten av trafikken på en sikker måte. Dette fungere helt ned til stillestående.
– Jeg var selv nylig i Oslo med bilen og fikk prøvd systemet, og det var fantastisk. I tillegg kommer slikt som kjørefeltholder, blindsonevarsler og flere andre systemer som hjelper sjåføren, sier Kristiansen.

Stort marked
Hvem er det da som er nærmest å kjøpe den nye Honda CR-V Hybrid hos Mobile Arendal?
– Jeg tenker at det hovedsakelig er de som tidligere har hatt en SUV av denne størrelsen. Og familier med behov for en stor og driftssikker SUV, avslutter Magnar Hovatn hos Mobile Arendal.