Mer enn nok kraft

Tore Myrberg, Agderposten Medier
Bilen har nettopp ankommet Norge, og hos Agder Bil har salgssjef Steinar Bergmo så vidt rukket å få testet bilen. En dieselhybrid som setter ny standard for Mercedes.

– Det som er det litt store, er at vi nå kommer med en dieselhybrid stasjonsvogn. Her får man en ekte Mercedes stasjonsvogn med nyeste dieselmotor som forurenser minimalt. I kombinasjon med hybrid setter man lite miljøavtrykk med denne bilen, forteller Bergmo.

Komfort og kraft
Kollega Daniel Rødfjell er også begestriet over den nye modellen fra Mercedes. Han trekker fram to ting som man raskt legger merke til under en kjøretur.
– Komfort og kraft. Den er råsterk, og det er vanskelig å sette seg tilbake i egen bil etter å ha prøvd denne, sier Rødfjell.
Startprisen for stasjonsvognen fra importør er på 618 900 kroner. Det mener Bergmo er en pris som ikke skremmer noen ut av butikken.
– E300de er en bil som er premiert avgiftsmessig på grunn av lavt utslipp. Kun 44g CO2 pr. km. gir lav avgift.

Steinar.jpgPremium hybrid
Dette er første gangen en E-klasse stasjonsvogn tilbys som hybrid. Bergmo mener dette er den perfekte bilen for folk som kjører mye.
– Vi snakker virkelig om en premium hybrid. E-klasse er en modell Mercedes har hatt i rundt tre år nå, og er en bil som passer de med behov for god plass og som ønsker ypperlig kjørekomfort. E300de vil være en fin bil både for den som legger mange kilometer bak seg på veien hvert år, og for barnefamilier som vil ha en romslig stasjonsvogn. Siden den er ladbar, vil man kunne dekke all småkjøringen på strøm.
I forhold til NEDC er oppgitt rekkevidde 52 kilometer på ren strøm (44,8 km med WLTP). Det burde holde for mange når det gjelder den daglige kjøringen. Og som ladbar hybrid, henter den energi når man bremser eller kjører med motstand ned bakker.
– Dette er en kombinasjons som gir lavt utslipp på lengre turer, og siden det er en dieselhybrid går ikke drivstofforbruket opp like mye som med bensin når man bruker den vanlige motoren.
Oppgitt forbruk på blandet kjøring er 0,16 liter pr. mil.

Rask også på strøm
En liten sak som også mange nok vil sette pris på, er at bilen går godt selv før den vanlige motoren slår inn.
– E300de kan kjøre med elmotoren opp til en hastighet på 130 km/t. Over det er det dieselmotoren man bruker. Uansett skjer alt så sømløst at man ikke trenger å tenke på inn- og utkoblingen av hybridløsningen som sjåfør, sier Bergmo.
I forhold til lading vil man kunne fylle bilenes elektriske kapasitet fra 10 til 100 prosent gjennom en vanlig stikkontakt i løpet av ca. fem timer. Med ladeboks går det unna på halvannen time.
– Vi merker en del interesse her hos Agder Bil på denne modellen. Det handler nok om at man har muligheten til å få en dieselhybrid med god bagasjeplass.

Mye snadder
I forhold til hvilken kraft E300de kan levere, gir elmotoren 400 Nm (Newtonmeter. Sammen med dieselmotoren har man 700 Nm tilgjengelig. Dette gir en akselerasjon fra 0 til 100 på 5,9 sekunder.
Når det gjelder kjørekomforten har man en rekke kjøreassistentpakker det er mulig å kjøpe, alt etter som hva man selv ønsker.
I tillegg er det alle disse detaljene som skiller en ekte premiumbil fra resten. Slik som programmerbare seteinnstillinger.
– Er man flere som kjører bilen er det jo kjekt å kunne trykke på en knapp, og så er alt riktig innstilt for deg.