Feirer 50 år i bransjen

Tore Myrberg, Agderposten Medier
På sin egen 72-årsdag, 3. mars, markerte en av bilbransjens virkelige bautaer et jubileum få andre kan vise til. Likevel er det ikke mange som vet hva han heter.

Han går kun under navnet Havva, og det er et navn han har hatt lenge. Helt siden barndomsdagene på Vegårshei.
– Jeg heter Halvard André Mo, men alle sier bare Havva. Navnet fikk jeg visst nok fordi jeg ikke klart å si mitt eget navn som liten, sier Mo.

Kjørte bil alt som barn
Nettopp oppveksten langt oppe i Vegårshei var med å trigge motorinteressen allerede som liten. For bor du langt oppe i heia, er det ikke lett å komme seg rundt.
– Vi hadde en Plymouth 47-modell, den eneste i hele kretsen. Og vi bodde så langt opp at jeg kjørte bil fra jeg var guttunge. Det var helt andre tider den gangen.
Etter hvert var det naturlig at han fikk seg egen bil, eller i det minste noe som lignet.
– Jeg tror den første jeg hadde var en Mercedes, Den var sju år gammel og full av rust. Da jeg var 18 fikk jeg meg en gammel boble, en bruktbil.

Kan ikke sammenlignes
Nå for tiden kjører han rundt i en Ford Edge, en SUV med firehjulstrekk.
– Det er en bil som er bygd i Canada og som jeg er kjempefornøyd med.
I likhet med at en ny Ford Edge og en gammel boble vanskelig kan sammenlignes, er Havva klar på at det samme kan sies om bilbransjen de siste 50 årene.
– Det går ikke an å sammenligne, for det er to forskjellige verdener. Bare slikt som at den gangen hadde bilforhandlerne et enormt utvalg av rekvisita, og det var merkeforhandlerne som solgte bruktbilene også.

Mye jobbing
Innimellom 3. mars 1969 og 3. mars 2019 ligger det mange timers arbeid for mannen fra Vegårshei.
– Samtidig har det vært 50 veldig innholdsrike år. Jeg har blitt kjent med veldig mange mennesker, hatt mange turer rundt i verden, men også jobbet veldig mye.
Og det er ikke få bilmerker 72-åringen har vært innom i løpet av 50 år.
– Det er en del ja. Ford, Opel, BMW, Mitsubishi, Range Rover, Landrover, Daewoo, Galloper, Fiat, Alfa, Lancia og Saab. Men, nå sitter jeg igjen med Ford. Ford har aldri hatt finere biler enn i dag.

Startet hos Ford
Yrkeskarrieren innen bilbransjen startet 3. mars 1969. Og morsomt nok var det på samme sted som han etter en lang reise er tilbake i nå.
– Det het Arendal Auto den gangen også, og jeg begynte hos Nils Johan Øksenholt som bilselger. Om det var på nye eller brukte biler husker jeg ikke. Det jeg husker var at han hadde et stort delelager og en liten utstilling med biler.
Ford var størst i Aust-Agder en lang periode på den tiden, og et godt sted å starte en karriere innen bilbransjen.
– Jeg jobbet her fram til jul 1975. På nyåret startet jeg Auto-Car. Alt startet i et bygg på Stoa hvor vi holdt til et par år, sier Havva.

På flyttefot
Fra Stoa gikk ferden videre til Blødekjær, det hele under ganske så små forhold.
– Den gang var merkene BMW og Mitsubishi. Sistnevnte markedsført under navnet Colt. Jeg startet jo på scratch helt alene, og det var ikke plass til mer enn seks biler inne i lokalene. Og når jeg solgte en bil måtte jeg låse døra og henge beskjed om at jeg var på Biltilsynet for å registrere. Stray var inne på eiersiden, så jeg brukte Opel sitt verksted.
Forholdene til tross gikk det bra unna med biler.
– Leverandørene kalte det bare «nede i hullet» der vi holdt til i Blødekjær. Men, vi solgte over 200 biler nede i det hullet.

Opp til Stoa igjen
I 1987 var Havva tilbake på Stoa, en investering gjort etter at bilmarkedet hadde vært igjennom gode tider.
– Vi bygde nye lokaler der Auto-Car holder til fortsatt, og flyttet inn i 87. På grunn av nybygget klarte vi å gå i overskudd også de neste årene, selv om bilsalget generelt falt de neste årene. Colt ble igjen til Mitsubishi i markedsføringen, og vi hadde fortsatt BMW.
Nettopp BMW var direkte årsak til at utbyggingen av lokaler fortsatt.
– Importøren krevde at BMW skulle være i et eget bygg. Da satte vi opp lokalene hvor Auto-Car nå selger bruktbiler. Også kjøpte jeg karosseriverksted på Industritoppen.

Veien tilbake til Ford
Som de fleste vet er det Opel og Mitsubishi som er Auto-Cars merker i dag. Opel kom inn i 2001, etter at familien Venemyr ville ha en fusjon. Veien videre ble til på grunnlag av en telefon fra Frithjof Bay Gundersen.
– Han spurte om jeg var interessert i å overta Arendal Auto, og vi møttes på en taverna for å diskutere dette. Vi ble enige om pris, og så måtte Ford Norge godkjenne handelen. Det var rart å komme inn på møterommet og informere om at jeg skulle overta. Der satt blant annet to-tre personer jeg hadde jobbet med for mange år siden.
Etter hvert kjøpte Havva bygget der Arendal Auto holdt til av Harald Øksenholt.
– Den gang lå det en bensinstasjon her som vi rev og bygde det bygget hvor vi er i dag. Det var rart å være tilbake her som det startet for meg i 1969.

Droppet BMW
På begynnelsen av årtusenet var fortsatt BMW en del av bedriften. Så i 2005 kom forespørselen fra Bavaria, som har BMW i dag, om bedriftene skulle fusjonere.
– Jeg sa nei, men at de kunne få kjøpe BMW. Allerede i 2002 hadde jeg fått beskjed om at det fra 2008 bare skulle være en BMW-forhandler i Agder, så jeg hadde allerede satt opp et bygg i Kristiansand. Bavaria prøvde å prute på prisen, men jeg ga de en pris jeg var klar på at jeg forlangte, og de kjøpte til den prisen.
Den siste delen av endringene skjedde i 2015 da Auto-Car ble avhendet til familien Venemyr, og Havva overtok Arendal Auto alene.
– Men, bygningsmassen til Auto-Car er det fortsatt jeg som eier.

Stiller fortsatt
Det hele er en merittliste man skulle tro tilhørte en velutdannet kar. Men, akkurat når det gjelder utdannelse, har det stort sett vært livets skole for Havva.
– Jeg har sju år med annenhver dag på folkeskolen og et halvt år på handelsskole. Men, jeg har 50 fantastiske år i bilbransjen.
I en alder av 72-år er Halvard André Mo fortsatt å se i lokalene til Arendal Auto, med mindre han er på hytta.
– Om det ikke er noe annet jeg skal, så kommer jeg ned på jobb. Men, jeg gjør veldig lite, avslutter Havva.