Testet både biler og nerver

Tore Myrberg, Agderposten Medier
Det gikk vilt for seg da en rekke forhandlere var på Sverige-tur for å teste Jeep. Rune Jacobsen hos RSA Bil Arendal, lot seg ikke spørre to ganger før han kastet seg ut i det.

Enkelte dager på jobben er morsommere enn andre, og det å teste Jeep både på asfaltbane og i skogsløyper, er tydeligvis ikke å forakte.
– Vi fikk noen skikkelige utfordringer, samtidig som vi fikk vi prøve noe vi sjeldent gjør. Det å teste unnamanøvrering, glattkjøring og oppbremsing fra høy hastighet med biler som veier over to tonn er en fantastisk opplevelse. Det er ikke vanlig å ta en stå stor bil og tråkke bremsen i bunn i 120 km/t, forteller Jacobsen.

jeep-3210-2.jpgLærte mye
Hele helgen ble en stor opplevelse både i forhold til kjøring, og ikke minst til å erverve seg ny kunnskap. For man slapp ikke ut på Knutstorp-banen uten opplæring.
– Det hele startet med en brifing. Den handlet om hva som er bra i forskjellige situasjoner. Da snakker vi om sittestilling, rattstilling, hvor man har blikket og slike ting. Deretter slapp de oss ut. Først på racingbanen med forskjellige hinder, og deretter i en skogsløype som jeg vil kalle ekstrem.
For her snakker vi ikke om kjedelig skogsvei med noen små dumper og enkelte krappe svinger.
– Vi kjørte med vann langt opp på dørene, og hadde steder med 25 prosent helling. Det høres kanskje ikke så mye ut, men det skal jeg love det det er. Jeg fikk også prøve noe jeg aldri har gjort før. En ting er å kjøre over en bakkekant hvor det er et stup ned. Men, vi gjorde det både framlengs og baklengs. Og bilen holdt stabil fart uansett.

Var en hensikt
Selv om det også var morsomt, var hele hensikten at forhandlerne skulle få teste bilene for det de er verdt.
– Det handler både om framkommelighet og sikkerhet. Vi hadde åtte instruktører innen forskjellige «grener» av kjøringen, sier Jacobsen.
Han sier at når man kjører Jeep, så kjører man den opprinnelige SUV-en.
– Alt annet er kopier. Det er jo Jeeps firehjulstrekk og offroader det hele begynte med. Jeep har blitt et begrep.

jeep-3204-2.jpg«Drømmebilen»
Verken i Norge eller i Arendal er Jeep det store volummerket. Men, de som først ønsker seg en Jeep, vet veldig godt hva de vil ha.
– For mange handler det om en bil de har drømt om siden de var små. Det ser vi på kundene som kommer. De har bestemt seg på forhånd, og det er en drøm som går i oppfyllelse når de får bilen.
Samtidig ser Rune Jacobsen hos RSA Bil Arendal at de som kjøper Jeep nok er atskillig mer forsiktige enn det han var på sverigeturen.
– Kundene som har dette merke er ofte litt over middels bilinteresserte, og tar veldig godt vare på bilen. Samtidig blir de nok ikke brukt til det de kan klare, selv om mitt inntrykk er at kjøperne har en aktiv livsstil, avslutter Jacobsen.