Tore Myrberg, Agderposten Medier
Etter å ha kjørt Reanult Zoe i tre og et halvt år, var det ikke bare Per Rosmo som var overbevist om å fortsette å kjøre elektrisk. Han fikk like godt med seg barna til å kjøpe samme bil.
Det tilhører sjeldenhetene at man leverer ut tre splitter nye og splitter like biler til en og samme familie. Ikke rart smilene var brede hos både selger og kjøpere hos JM Auto forleden.
– Dette er første gang jeg opplever dette. Jeg synes det er utrolig gøy at faren, som har kjørt Zoe en stund, har overtalt sine voksne barn til å kjøpe samme bilen når han selv skulle ha ny, forteller Bjørn Åke Minde.
5% av behovet
Det er tre og et halvt år siden Per Rosmo kjøpte sin første Zoe. Den gangen var overgangen stor fra hva han hadde kjørt tidligere.
– Jeg kjørte en sjuseter diesel, en stor og tung bil. Så begynte kostnadene ved å holde bilen ved like å bli høy. Da jeg fikk en god pris med ferdig montert oppgradert ladestasjon, kjøpte jeg Renault Zoe, sier Rosmo.
Det er en bil han har trivedes godt med, og som har passet perfekt i forhold til å ha arbeidsplassen i Lillesand.
– I tillegg til å være stille og fredlig, så har bilen holdt til i hvert fall 95 prosent av behovet i hverdagen. På 3,5 år har jeg leid bil fire ganger. I tillegg har det vært god økonomi i dette for meg. Gamlebilen begynte å koste meg 25 000 i året i vedlikehold.
Sparer penger
Farens erfaringer gjør at barna Per-Christian og Mariann, og deres familier, allerede kjenner til en del om livet med elbil. Per Rosmo er imidlertid klar på at de tok sine egne valg, selv om alle endte opp med biler hvor kun nummerskiltet så vidt er forskjellig.
– Jeg hadde sett etter elbil selv, siden jeg jobber mye i Kristiansand. Da jeg hørte at de to andre skulle se på nye Renault Zoe, ville jeg også hive meg rundt, forteller Per-Christian.
Han er spent på hvordan livet blir som elbilsjåfør, men forventer å spare en god del penger på å kjøre på strøm.
– Med den kjørelengden jeg har så sparer jeg penger på dette. Med den batteripakke som er nå, så vil det være slik at om den klarer 20 mil på vinteren og 30 om sommeren, så skal det skje mye for at den ikke skal dekke behovet.
Skulle ha hybrid
For Mariann og Per-Christian og deres familier, er dette første gangen de kjøper splitter ny bil. Mariannes mann, Jan Roberth Korsvik, kan fortelle at det var en prøvetur i svigerfars forrige Zoe som overbeviste.
– Egentlig skulle vi ikke ha elbil men hybrid. Men, etter en tur til Granestua skulle vi prøve bilen hjem. Da var det plutselig interessant likevel, sier han.
Dermed var trippelkjøpet i boks, og ikke bare like modeller. Til og med fargen på de tre bilene er den samme.
– Det var ikke planlagt. Alle har selv valgt den fargen på bilen, sier Mariann Korsvik.
Kjører roligere
For faren, Per Rosmo, er det nok helt greit at den nye bilen har større batteri enn forgjengeren han bytter inn. For den enste tingene som ikke er så morsomt når man kjører elbil, er når kuldegradene blir for mange.
– Det er ikke gøy når det er 21 minusgrader og nåla på hvor mye som er igjen på batteriet synker fort. Men, nå får jeg dobbelt med kapasitet i forhold til tidligere. Det betyr at jeg om sommeren skal kunne kjøre helt til Oslo uten å lade, sier han.
Og siden begge barna har egne familier, synes han det er flere positive ting med at de nå også får seg elbil.
– Nettopp det med forbruket er noe man blir mer klar over med elbil, så man endrer kjøremønster. I stedet for å ligge 20 kilometer i timen over fartsgrensen, ligger man heller noen kilometer under. Så jeg vet at dette vil føre til at også barna mine vil endre kjøradferd, sier han lurt.
Mye økonomi, litt miljø
Det å ligge i maks fart på motorvei, merkes godt på forbruket, noe som gjør at man fort heller tar seg litt bedre tid.
– Det er klart at da går det mer strøm. Men, det er jo likt med bensin og diesel. De også bruker mer når du øker farten på motorveiene.
Hva som ble avgjørende for kjøpet av tre nye Renault Zoe, er imidlertid litt delt. I hovedsak var det et økonomisk valg, da Zoe har kommet best ut i tester som viser kombinasjonen rekkevidde og pris. Men, også tanken på miljøet hadde innvirkning.
– Spesielt nå man kjører i byene på kalde vinterdager. Da føles det godt å vite at man ikke forurenser. Og det merkes spesielt godt om man ligger bak en eldre dieselbil som soter, avslutter Per Rosmo.