Nissan Leaf på topp av salgspallen

Tore Myrberg, Agderposten Medier
Et sjeldent skifte er i ferd med å skje i bilnorge. Pr. august ser nemlig Nissan Leaf ut til å bli den mest solgte bilmodellen i 2018.

Siden 2008 har VW Golf skilt seg ut som den store bilen på det norske markedet, men så langt i år har Leaf et stort forsprang. Ved utgangene av august var det nyregistrert 8012 Nissan Leaf mot 6351 VW Golf.
– Det er jo gøy at vi nå ligger an til å ta over etter at Golf har vært mestselgende i ti år. Det viser at Nissan Leaf er i vinden, sier salgssjef Fredrik Krabbe-Knudsen hos Gromstad Auto.

Leveringsdyktighet

Nøkkelen til suksessen ligger i muligheten til å levere. Gjennom at de var tidlig ute med å satse på elbiler, har Nissan logistikken på plass når det gjelder levering.
– Vi kan levere biler i løpet av to – tre måneder. Og vi er i ferd med å få biler på lager slik at vi fra desember og utover også vil ha Leaf for omgående levering, sier Krabbe-Knudsen.
Samtidig er det ikke få biler av den populære modellen som har rullet ut av lokalene på Stoa så langt i år.

«Kamp» om bilene

Det som gjør kampen mellom Leaf og Golf spesiell, er at Leaf kun er elektrisk, mens Golf finnes med diesel, bensin, ladehybrid og elbil.
Hos Volkswagen har kommunikasjonssjef Anita Svanes fortsatt troen på at Golf kan gjøre det best også i år.
– Vi har ikke tenkt å gi oss og ønsker å være offensive også i en tid med enorm etterspørsel etter e-Golf, sier hun til NTB.
Samtidig er det kamp om e-Golf også fra andre markeder, og det å få levert ut biler raskt nok er flaskehalsen.

Mange faktorer
Leveringsdyktighet alene er imidlertid ikke nok til å selge en bil. Krabbe-Knudsen hos Gromstad Motor trekker derfor fram flere andre elementer som har vært helt avgjørende.
– Vi merker at interessen har økt som følge av nytt design og økt rekkevidde. Det kommer mange positive tilbakemeldinger på utseende. I tillegg er bilen større enn forgjengeren, slik at den nå passer til en mellomstor familie, sier Krabbe-Knudsen.
Han illustrer det hele med å neven baggasjeplassen.
– Der kan du nå putte inn fire hjul stående, og det uten å fjerne hattehylla.

Rekkevidden viktig
Det mest vanlige spørsmålet om kundene stiller er imidlertid fortsatt om hvor god rekkevidde bilen har. Og det er en del som venter på at Leaf skal komme med en bebudet batteripakke som er større enn dagens.
– De som har fått bil gir tilbakemeldinger på at det ikke er noe de savner med bilen. Men, vi merker økt forespørsel om større batterivalg. Det handler nok om at flere ønsker å ha Nissan Leaf som et førstevalg som bil.
For selv om rekkeviddeangst er et ord som er i ferd med å bli fjernet fra bilkjøpernes vokabular, er det ikke helt borte.
– Med dagens Leaf kan du pendle mellom Arendal og Porsgrunn/Skien i det daglige. Da kommer du fram og tilbake, så bilen dekker de flestes behov. I tillegg er det jo en rimelig måte å kjøre på. Å fylle bilen fra null til 100 prosent med strøm koster 40 – 50 kroner, og med et gjennomsnitt på 25 kjørte mil mellom fyllingene blir det en drivstoffkostnad på to kroner mila.