En verdensnyhet med egen «livvakt»

Tore Myrberg, Agderposten Medier
Det var nok ikke alle som skjønte at det sto en verdensnyhet av en bil utstilt under Arendalsuka nylig. Men, dette var første gang publikum fikk komme tett på Skodas konseptbil basert på Vision E.

For de ansatte hos Gromstad Motor var det ekstra morsomt å kunne vise fram fremtidens bil fra Skoda. Vi snakker nemlig om en elbil som først kommer til Norge om noe over to år.
– Det er kjempespennende å få vist en verdensnyhet på denne måten. Så langt har den blitt vist fram på mer lukkede bilmesser, og da uten at man fikk komme så tett på den som man kunne i Arendal nylig, forteller daglig leder Leif Christian Gromstad hos Gromstad Motor.

bilbransjenseksten (1 of 4).jpgMye likt
Siden det er snakk om en konseptbil, kan det komme endringer fram mot lanseringen siste halvår 2020. Gromstad tror imidlertid at folk vil kjenne igjen utseende.
– Skoda har lagt veldig mye i konseptbilen, og tidligere erfaringer tilsier at bilen blir ganske lik i utseende.
Christoffer Fiuren var mye på standen under Arendalsuka, og er enig med Gromstad.
– Det er sagt at linjene blir som konseptbilen og at det blir en SUV som kommer i første omgang. Men, den skal komme som coupé også. Det som nok ikke blir så likt er interiøret. Det blir nok mer hentet fra Vision X, sier Fiuren.

Egen «livvakt»
Det er fortsatt en stund til Vision E blir å finne på norske veier. Likevel mener Leif Christian Gromstad at det er viktig for Skoda at bilen vises fram for publikum på denne måten.
– Det er kjempeviktig, og veldig spennende å være en del av en fabrikk som satser så omfattende som Skoda- og Volkswagenkonsernet. De investerer tungt i en elektrifisering av bilparken.
Bak en konseptbil som Vision E ligger det store investeringer, så det er ikke så rart at fabrikken sendte med en egen «livvakt» fra Tsjekkia til å passe på.
– Han satt der hele tiden i tre dager og sa klart ifra om noen så mye som lente seg mot bilen. Samtidig var han grei nok til at noen av de største Skoda-entusiastene fikk lov å sitte i bilen under Arendalsuka. Inkludert oss fra Gromstad Motor, sier Fiuren.

Mange som spurte
Naturlig nok ble det en del spørsmål fra publikum i løpet av de tre dagene, spørsmål som speiler det de fleste lurer på om Skoda Vision E.
– Så og si alle som spurte om noe, lurte også på hva prisen vil bli. Det er et spørsmål vi ikke vet svaret på. Vi vet bare at den skal følge Skodas visjon om pent design, smarte løsninger og mye bil for pengene, sier Gromstad.
Selv om det er snakk om en konseptbil, var det også spørsmål man kunne svare på.
– Spørsmål som gikk igjen var om rekkevidde, hengerfeste og om firehjulstrekk. Det vi vet pr i dag er at den skal få en rekkevidde på 500 kilometer etter den nye WLTP-standarden. Den vil komme med hengerfeste, men uten av vi kjenner til hvor mye man kan ha på hengeren. Og den vil komme som firehjulstrekk.

Bil folk vil ha
Disse elementene er også viktig for Gromstad Motor. For nordmenn har en forkjærlighet til biler med hengerfeste og firehjulstrekk, og som har en viss størrelse.
– Vi som bilforhandler må ha bilene folk har lyst på, og det kommer Skoda Vision E til å være. Det viste interessen under Arendalsuka. Samtidig er det også viktig å vise at Skoda er klar for framtiden. Innen 2025 skal Skoda tilby hele ti elektriske biler innen ulike segmenter.
Vision E har på sin side forlatt norsk jord for denne gang. En bil av dette kalibret er nemlig ettertraktet.
– Etter Arendal skulle den rett videre til Moskva og deretter til Kina, avslutter Christoffer Fiuren.