Bruker billansering til å starte ryddeaksjon

Tore Myrberg, Agderposten Medier
JM Auto går nye veier og håper de som skal prøvekjøre den nye Volvo V60 kommende uke også blir med på en miljøinnsats.

Fra 30. august inviterer JM Auto nemlig til prøvekjøring og ryddeaksjon i forbindelse med lanseringen av nye Volvo V60. Kampanjen er en del av Volvos støtte til Clean Seas, FNs tiltak for å redusere marin forsøpling verden over.
– Dette blir en annerledes billansering ved at vi som billeverandør tar et miljøansvar med lokal forankring, forteller daglig leder Ove Hagen hos JM Auto.

Alle skal med
Besøker man JM Auto i uke 36 får man muligheten til å prøvekjøre nye Volvo V60. Når man henter bilen får man samtidig utdelt ryddeutstyr og tips om hvor man kan rydde søppel i sitt nærområde – enten det er på en strand eller andre steder i lokalmiljøet.
– Vi ønsker å gjøre prøvekjøringen av nye V60 til en familieutflukt med mening. Alle som vil får både prøve en fantastisk ny bil, men også muligheten til å gjøre en innsats for nærmiljøet, sier Hagen.
Ryddeaksjonen foregår i hele Norge i uke 35 og 36 og JM Auto kan gi tips om hvor man kan rydde søppel og legge inn destinasjonen i navigasjonssystemet. Tiltaket er en del av Volvos miljøprogram som har fokus på å redusere mengden avfall i verden.
– Dette er ikke bare noe vi ber kundene om. Alle i JM Auto er opptatt av miljøet, og vil aktivt bidra sammen med rydding. I tillegg har vi samarbeidspartnere i Jerv fotball, Grane Håndball og Arendal Cykleclub, og drar de med oss på en miljødugnad.

Bruker resirkulerbare materialer
Det blir selvsagt ikke noen plikt for de som prøvekjører bil om at de må bidra med søppelplukkingen. Men, med tildelte refleksvester, søppelsekker og hansker, ligges det godt til rette for at de som ønsker kan være med.
– Jeg tror dette er«musikalsk» i hodet på folk. Det at vi som selger biler også tenker på miljøbesparelser. Volvo gjør flere ting aktivt på dette området, blant annet gjennom å gjenvinne materialer som brukes i bilene. For det er jo bare trist å se den forsøplingen som har funnet sted.
Globalt har Volvo Cars ambisjon om at minst 25 prosent av plasten som brukes i nye biler skal komme fra resirkulert materiale innen 2025. Selskapet skal også kutte all bruk av engangsplast noe som tilsvarer over 20 millioner engangsplastartikler, eller 140 tonn bare i 2018.
– Ved å knytte Volvos miljøengasjementet til lanseringen av V60 håper vi å bidra til at enda flere engasjerer seg i kampen mot plast og søppel som er på avveie. Forhåpentligvis ser mange på dette som en morsom og meningsfylt anledning til å bli kjent med en ny familiebil, og samtidig bidra positivt til klimasaken lokalt, sier Erik Trosby, kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.

Et signal videre
For Ove Hagen handler miljøkampanjen også om å vise verden at man tar miljøet på alvor. Det vil kundene merke på flere måter enn at de blir oppfordret til å plukke med seg søppel. Samtidig tror Hagen at JM Auto har mange kunder og potensielle kunder som gjerne blir med også med søppelplukkingen.
– Her kan man prøvekjøre en helt ny Volvo V60, og kanskje kjøre den til sitt favorittområde for å gå tur. Så kan man plukke med seg søppel man finner på turen og dermed både gjøre eget turområde finere og gjøre en innsats for miljøet, avslutter Hagen.