Tore Myrberg, Agderposten Medier
Det er nesten 40 år siden Mitsubishi Pajero ble vist som konseptbil på Tokyo Motor Show. Nå er produksjonen av legende avsluttet, og de siste bilene som selges som nye er i ferd med å få sine eiere.
Hos Auto-Car på Stoa føles det litt vemodig at Pajero er en utgående modell. For dette er en bil som med rette kan kalles en legende.
– Vi har hatt Pajero i salg siden den kom på markedet, og synes det er synd å miste den. Pajero har et stempel på seg om å stå for kvalitet, og jeg har aldri hørt noen som har snakket negativt om bilen, forteller daglig leder Jarl Helge Venemyr.
Satte standarden
Det er kanskje ikke så rart. Her er det snakk om en bil som har satt standarden for tøffe bruksbiler med trekk på alle hjulene.
– Pajero har vunnet Rally Dakar hele tolv ganger. Det er mer enn noen annen bilmodell.
Konseptbilen ble vist fram helt tilbake i 1979, og det var i fjor beskjeden kom om at Mitsubishi ikke lengre skulle produsere legenden.
– Dette er den modellen fra Mitsubishi som har lengst fartstid, men det har vist seg vanskelig å tilfredsstille kravene til Euro 6C og WLPT. Bilen vil bli for kostbar, så derfor har fabrikken stoppet produksjonen, sier Venemyr.
Vokst underveis
Selv serieproduksjonen startet opp i 1982, noe som betyr at man i 36 år har kunne gått til Auto-Car på Stoa og kjøpt ny Pajero. Bilene som står utstilt i dag, er naturlig nok noe helt annet enn de som kom i starten. Men, kvaliteten har fulgt modellen hele veien.
– Reglene har blitt endret underveis, så bilen har vokst. Tidligere kom den jo både i kort og lang utgave, hvor den korte var en treseter. Avgiftsreglene gjorde at 2001 var det siste året med kort Pajero.
Avgifter gjør også at dette mest er en bil for de som ikke har behov for mer enn to seter. For prisforskjellen er stor når du kan kjøpe Pajero som varebil for 550 000 kroner inklusive merverdiavgift, mens den som femseter koster over en million kroner.
– 99 prosent av salget er på grønne skilter, så dette er et nyttekjøretøy. Vi ser at det ofte er entreprenører, friluftsfolk og håndverkere som er typiske kunder for denne bilen, sier Bjørn Øyvind Hoff.
Målbevisste kjøpere
Ofte er kundene som kjøper Pajero helt klar på hvilken bil de skal ha. Det gjør at Hoff og Venemyr tror det vil bli noen henvendelser når disse kundene blir klar over at man nærmer seg siste mulighet til å kjøpe en ny Pajero.
– Nå har vi solgt de fleste, men har for øyeblikket to igjen. Samtidig skal vi nok klare å skaffe noen til. Men, alle tilgjengelige biler er allerede i Norge, så når de er solgt så er det slutt. Og det er ikke så kjent ute blant folk ennå, sier Venemyr.
Totalt viser en oversikt at det finnes 350 biler i Norge pr. nå. Likevel er det nok ikke slik at man får en overpris på kjøretøyene, slik man opplevde da den kom i 1982.
– Den gang overbød folk de som hadde kjøpt for å få bilen tidligere. Ganske likt det vi opplever når enkelte vil unngå ventetid elbil i dag. Det sier litt om populariteten til Mitsubishi Pajero.
Har erstatter klar
Nye trender gjør at legendens sorti fra nybilmarkedet blir spiselig også for forhandlerne. Bjørn Øyvind Hoff vet hva han tror kundene vil gå over til.
– Vi har jo pickup i samme størrelse gjennom Mitsubishi L200, og det har vært en trend i markedet de siste fem årene hvor vi har sett en endring. For fem år siden var Pajero større enn pickup, mens nå har dette snudd litt om. Det samme har tilsvarende biler hos andre forhandlere gjort.
Jarl Helge Venemyr er klar på at det virkelig er en god bil som nå ikke lenger skal produseres.
– Med Pajero har kundene fått vanvittig mye bil. Så jeg tipper det er noen som vil benytte sjansen til å handle før det er for sent, avslutter han.
FAKTA: Mitsubishi PajeroMotor: DOHC 16-ventiler 3,2 l. diesel 181 hk.0-100 km/t.: 11,1 sekunderToppfart: 180 km/t.Forbruk blandet: 0,85 l. pr. mil.Bakkeklaring: 21 centimeterHøyde/lengde/bredde i cm.: 186/490/187,5