Tore Myrberg, Agderposten Medier
Det manglet ikke på nysgjerrige tilskuere da Audi e-tron konseptbil var på arendalsbesøk tidligere denne uken.
Fortsatt er det flere måneder før de første bilene blir levert kunder, men det er ingen ting å si på interessen rundt Audi e-tron.
– Dette er en viktig modell for oss, og en bil vi er sikre på vil levere kvalitetsmessig. Det er allerede reservert nærmere 70 biler i arendalsområdet, forteller Kai Sillerud hos Gromstad Auto.
Råflott bil
Det er en stund siden konseptbilen ble vist for første gang. Likevel er det en litt spesiell begivenhet når den nå har vært tre dager i Arendal.
Audi e-tron er en fullblods SUV, og vil bli lansert i løpet av september. Selv sier Audi at konseptbilen som ble vist i Arendal gir en veldig god pekepinn på hvordan den produksjonsklare bilen blir, men enkelte elementer kan bli endret.
– Bilen ser råflott ut både innvendig og utvendig. Jeg har sett bilen tidligere og har sett fram til å få prøvekjørt den, sier Sillerud.
Lovet god produksjon
For de mest interesserte håper Sillerud at de får inn bilen for prøvekjøring hos Gromstad Auto rett før jul.
– Men, det er planlagt en «førpremieretour» med e-tron en gang i oktober. Fabrikken har i tillegg lovet oss god produksjon, så vi håper de første kundene vil få bilen sin på starten av nyåret.
Foreløpig er det uklart hvor bilen havner prismessig, men det er gitt en indikasjon at den i Tyskland kan bli prissatt til 80 000 Euro inkludert 19 prosent merverdiavgift. I Norge er det foreløpig ikke merverdiavgift på elbiler.
Mye spennende
Det er gitt en del informasjon om Audi e-tron i oppkjøringen til lanseringen. Blant annet vil den selv med den nye WLTP-standarden ha en rekkevidde på over 400 kilometer ved fullading. Dette blant annet fordi Audi har utviklet et nytt regenereringskonsept for e-tron.
Dette systemet skal bidra med opp til 30 prosent av rekkevidden, og involverer begge de elektriske motorene samt bremsesystemet.
Et annet element er at bilen aktiverer aerodynamiske elementer når den går i hastigheter over 80 km/t. Dette for å styre luftstrømmene rundt og gjennom bilen mest mulig effektivt. E-tron kommer også med kamera i stedet for sidespeil som ekstrautstyr, nok en detalj som skal minske luftmotstanden.