Tore Myrberg, Agderposten Medier
De siste fire årene har Trond Christoffersen jobbet for Jerv i OBOS-ligaen. Forrige uke hadde han første arbeidsdag hos en lokal bilforhandler i Eliteserien.
Christoffersen er nemlig den nye salgs- og markedssjefen hos JM Auto, og må nå skifte fokus fra ball til bil.
– I Jerv der bygde jeg opp markedsavdelingen i en periode hvor klubben hadde sin inngang til elitesatsingen. Det var mye jobb og mye moro, noe jeg kan snakke lenge om. I fotball er det jo både oppturer og nedturer, så det ble en spennende reise som har gitt meg mye erfaring. Og det er helt klart at JM Auto er en forhandler i
Eliteserien, sier Christoffersen.
Spennende mulighet
JM Auto er en av sponsorene til Jerv, og det var sånn Christoffersen ble kjent med daglig leder Ove Hagen. Der ligger også bakgrunnen for hvorfor det ble en overgang til nettopp Volvo- og Renaultforhandleren i Arendal.
– Da muligheten kom her var dette en spennende mulighet for meg. Jeg har jo ingen erfaring fra bilbransjen, så det blir mye å sette seg inn i. Men, jeg tar med meg mye erfaring om salg og markedsføring. Og det blir spennende å kunne bringe litt andre tanker inn i bedriften.
I tillegg har han nødvendigvis blitt kjent med mange mennesker gjennom sitt arbeid i det lokale næringslivet de siste 12-13 årene.
– Det skal bli spennende å bruke erfaringen til noe nytt innen noe som er etablert. For jeg har jo selvfølgelig også med meg et kontaktnett jeg vil benytte meg av, sier Christoffersen.
Nye tider
Selv om det ikke er snakk om en revolusjon, tror den nye salgs- og markedssjefen at han skal kunne få på plass en del nye ideer som skal være med å løfte JM Auto videre.
– Bilbransjen har jo endret seg mye, og det er nå flere veier til å nå målet. Jeg tenker det blir viktig å benytte nettverket til å tenke nytt på veien framover. Samtidig er det mye nytt for meg også, så jeg er ydmyk overfor jobben.
Interessen for bil har imidlertid alltid vært der. Og da kanskje mer rundt opplevelsen enn for de rent tekniske tingene.
– Jeg er jeg glad i følelsene rundt det med bil. Da tenker jeg sånn som det estetiske, lyden og de tingene der. Og selv om jeg ikke har lang erfaring fra bilbransjen, så kan jeg som forbruker sette meg inn i prosessen rundt det å kjøpe seg ny bil.
God følelse
Et forsøk fra vår side om å lokke ham til å snakke om hva som er drømmebilen, faller fort til grus. Svaret handler da mer om egenskapene han så i drømmebilen som ung.
– Alle har vel drømt om sportsbiler, og gjør det kanskje enda. Men fokuset endres ofte litt når man vokser opp og hvor man er i livet.
Hva som blir bilene å snakke om framover er mye lettere. Det er tross alt en grunn til at merkene til Volvo og Renault vises på utsiden av bygget til JM Auto.
– Det blir fint å få jobbe med de to merkene. De har virkelig mye fint å by på. Og som familiemann må jeg få si at jeg får en god følelse når jeg setter meg inn i en Volvo.
Følger fortsatt med
Siden det allerede er en avtale mellom JM Auto og Jerv, vil Trond Christoffersen fortsatt også kunne være tett på favorittklubben. Det ville han nok vært uansett.
– Jeg har vokst opp ved Levermyr, og øker nå pendletiden fra 30 sekunder til 15 minutter ved å begynne her.
Så kan det jo være at Jerv også rykker opp i Eliteserien, slik Trond Christoffersen føler han har gjort.