Spennende og skandinavisk stasjonsvogn

Tore Myrberg, Agderposten Medier
Volvo spiller et sikkert kort når de nye V60 nå har rullet ut til forhandlerne. Samtidig er det spennende å se slik som retningen man går i designet.

Det er mange som har hatt forventninger til Volvo V60, og det er ingen grunn å tro at de blir skuffet. Allerede utseende gir løfter om en bil i premiumklassen.
– Det var en bilanmelder som skrev at han hadde forventninger til utseende, og at de innfridde. V60 er en bil som kombinere det praktiske med det dynamiske og som framhever det skandinaviske uttrykket, sier Bjørn Åke Minde hos JM Auto.

bil (4 of 8).jpgTors hammer
Man kan kanskje lure litt på hva han mener med det skandinaviske i designet. Samtidig er det lett å se elementer i akkurat den retningen.
– Slik som LED-lysene hvor du ser Tors Hammer. Det er en signatur på bilen som folk vil se når en Volvo V60 kommer kjørende i mørket.
Videre er det de rene linjene som preger den nye bilen, og som får selv betjentene i politibygget ved siden av JM Auto til å legge lunsjpausen hos bilforhandleren for å ta bilen i øyesyn.
– Slike ting som at det er store sidevinduer som gjør at barna også ser godt ut av bilen er en annen viktig detalj. Og visste du at man bruker drivved i produksjonen? De finner drivved som foredles og brukes sier Minde.

Verdensnyhet
Det er vanskelig å snakke om Volvo uten å snakke om sikkerhet. Den svenske bilprodusenten har selv sagt klart at de har en nullvisjon. Den går ut på at de har et mål om at ingen skal bli drept eller hardt skadet i en Volvo etter 2020.
– Bilen har «pilot assist» som hjelper deg når du kjører. Om du skjener ut av fila, styrer den deg aktivt tilbake. V60 har også blindsoneinformasjonssystem, som er et 360 graders radarsystem. Om for eksempel en bil kommer bakfra i et kryss og ser ut til å kjøre inn i deg, strammer den automatisk beltene og låser hjulene. Den kommer selvsagt også med «adaptiv cruisecontrol». Dette kan man velge bort, men det selges nesten ikke biler uten dette lenger.
Naturlig nok er det også muligheter å ha en varsler for kryssende trafikk og slike ting, men den store nyheten gjelder trafikken som kommer imot.
– Der har V60 en verdensnyhet ved at den kan registrere biler som kommer mot deg i feil kjørebane. Om kollisjon er uunngåelig bremser bilen ned av seg selv for å redusere konsentrasjonen i sammenstøtet. Med alt denne bilen har så er den sikrest i sin klasse.

De viktige detaljene
En morsom detalj som også er nyttig, er det 360-graders kamerasystemet du kan bruke ved parkering. Visst nok er dette tilvalg, men det er veldig greit å kunne se egen bil i fugleperspektiv når det er trangt om plassen.
– Av andre ting vil jeg nevne «Volvo oncall» som er din personlige assistent. Da kan du via en applikasjon forvarme bilen, men også bruke systemet slik at slik at du for eksempel kan få pakker levert i bagasjen. Eller opprette en Wifi-sone for de som er bilen.
Og stereoanlegget har forhåndsinnstillinger for den virkelig store lydopplevelsen.
– Du kan bla i menyen og finne en innstilling hvor du får et lydbilde som er likt det du får i et operahus.

bil (3 of 8).jpgStørre enn forgjengeren
For de som er godt bevandret i Volvos modeller, er det lett å kjenne igjen mange løsninger fra V90. Men, selv som lillebror er V60 en stor og romslig bil.
– Den er litt mindre enn de gamle V70, men betraktelig større enn forrige V60. Selv med alle setene på plass er det et bagasjerom på 529 liter, sier Minde.
For mange betyr dette at V60 kanskje er et mer naturlig valg enn den større V90.
– De som vil ha en litt mindre bil kan samtidig spare litt penger. Vi selger ikke V90’er under 750 000 kroner, og V60 ligger 200 000 under.

Mange liker stasjonsvogn
Om man skulle trekke fram noe som en del nok lurer på, så er det hvorfor bilen foreløpig kun kommer med forhjulsdrift.
– Mange spør om Når V60 Crosscountry kommer, men det vet vi ikke foreløpig.
Og i en tid hvor SUV har blitt en dominerende faktor i bilmarkedet, er det også greit å spørre om hvorfor man skal velge en stasjonsvogn framfor en SUV.
– Det er jo et individuelt valg. Plass er nok hovedargumentet. Det er mer plass i en stasjonsvogn. I tillegg er det mindre luftmotstand og bilen ligger tettere på bakken. Balansen i en stasjonsvogn gjør at man får en veldig god kjøreopplevelse.

Høye forventning
Det er i det hele store forventninger til V60 hos den lokale Volvo-forhandleren i Arendal. En forventning som vil stige når bilen etter hvert også kommer med andre drivlinjer enn bensin og diesel alene.
– Den kommer som hybrid med levering til våre kunder i løpet av 2019. Da vil det nok komme en boost, for det er mange som ønsker seg hybrid idag. Men, vi har veldig store forventninger også til de bilene vi har inne nå. En stasjonsvogn med dette utstyrsnivået til 550 000 kroner er noe vi har ventet på, avslutter Bjørn Åke Minde hos JM Auto.

Fakta:
Volvo V60 D4Motor: R4 Diesel med slagvolum på 1969 ccm.
Effekt: 190 hk
0-100 km/t: 7,9 sekunder
Toppfart 220 km/t
Forbruk: 0,45 – 0,47 l/mil ved blandet kjøring
(Bilen kommer også i bensinutgave)