Tore Myrberg, Agderposten Medier
Isuzu Arctic Trucks er Pick Up for de som virkelig vil skille seg ut. Her snakker vi om tøffeste gutten i klassen.
Arctic Trucks ble i utgangspunktet bygd for å takle utfordrende terreng på Island, og det var Toyota som startet det hele. Ombygde PickUp’er som både gir ekstreme kjøreegenskaper og et langt røffere utseende.
– Nå er det Isuzu, et merke RSA er importør av, som selger mest Arctic Trucks. Bare her i Arendal har vi solgt åtte slike så langt i år, sier Rune Jacobsen hos RSA Bil Arendal.
To modeller
Arctic Trucks er et begrep i bilbransjen, og Jacobsen forteller mer enn gjerne hva som skal til av ombygging for at en Pick Up skal havne under dette begrepet.
– Det er en bil for de virkelig tøffe hvor du skiller deg ut. Man bygger ut skjermer, endrer fjæringssystem, monterer på mye beskyttelse og tøffe bøyler, monterer stigtrinn og tøffe lys. På de største variantene flytter vi også akslingen slik at det blir en fullverdig ombygging av understellet.
Hos bilforhandleren på Krøgenes har man for tiden to av disse tøffingene inne.
– Vi har en AT35 som er den største. Her får du en bil som er høyere og kraftigere. Også har vi AT33 som er litt mer standard bygd, men som likevel har det røffe utseende.
Bygd for røffe forhold
Rune Jacobsen skjønner godt hvorfor Isuzu har blitt så populær når det gjelder denne typen ombygginger.
– Isuzu er jo bygd som en bruksbil, og er ment for røff kjøring og røff behandling. Det er derfor mange velger å bygge disse om.
Det betyr samtidig at proffmarkedet er en viktig kunde med denne typen biler.
– Samtidig er det veldig gøy at vi har et mye bredere kundespekter på Arctic Trucks enn man skulle tro. En ting er de som skal kjøre mye på tøffe veier, emn vi har også en del selgere som kjøper slike biler for å kjøre noe som er annerledes.
Drar priser
Faktisk er det også folk som trenger en bil som er ekstra framkommelig når de skal på hytta litt utenfor allfarvei som er på kjøpelista.
– For mange er det også viktig at den har ekstra god lastekapasitet ved at den har 3,5 tonn i hengerkapasitet.
Det hjelper også at Izuzu nylig har vunnet en rekke priser for sin Pick Up.
– I England ble den kårettil«Pick up of the year 2018», «Most reliable pick-up 2018″ og»Best workhorse pick-up 2018».
Først på testbanen
Hva Isuzu Arctic Trucks er gode for, fikk Jacobsen selv erfare da han var på fabrikken i Thailand før jul i fjor.
– Vi var den første forhandleren som fikk en prøvetur på den nye testbanen til Izuzu. Der fikk vi virkelig oppleve at bilen ble testet til det ytterste med oss som passasjerer.
Arctic Trucks som selges gjennom RSA Bil i Arendal, er ombygd i Drammen. Hvor mye bilen kommer på, er helt avhengig av hvor mye den skal bygges om.
– Det er jo store forskjeller i hvor mye ombyggingen kommer på fra rundt 60 000 til 250 000. De to bilene vi har inne nå er bygd om for henholdsvis 60 000 (AT33) og 160 000 kroner (AT35). En gjennomsnittlig ombygd AT33 selger vi til 540 000. Og vi får solgt det vi tar inn og bygger om, sier Jacobsen.