Mer sporty og mer teknologi

Tore Myrberg, Agderposten Medier
Det er mye å like
når Kia lanserer tredje generasjon med Ceed. For ikke bare har bilden et mer
sporty utseende og er klasseledende med sin teknologi, den har utrolig god
plass til bagasjen også.

Den første
forandringen som skal nevnes er imidlertid av det lille slaget. For det som var
cee’d har nå blitt til Ceed.

– Vi har fjernet
apostrofen, og tydeliggjort at bilen er produsert for Europa. Ceed står for
Community og Europa, European Design, forteller Børre Zeiffert hos Bertel O.
Steen på Stoa.

God plass

Den nye Kia Ceed
er lavere enn forgjengeren. I tillegg har den blitt bredere.

– Den har fått en
del av det nye sportsdesignet til Kia. VI kaller det Stinger-DNA. Samtidig har
den fått forbedrede kjøreegenskaper. Og det er ikke mine ord, men det
motorjournalistene som har prøvd den sier.
De sier faktisk at kjøreegenskapene er kraftig forbedret.

I tillegg har den
et bagasjerom som gjør bilen familievennlig.

– Det er kombien
som er ute nå, men i august kommer stasjonsvognen. Det som er gøy med den er at
den har 625 liters bagasjerom, noe som er klassens største. Det er nesten like
stort som de største i klassen over. Og med baksetene nedfelt øker plassen til
1694 liter. Vi vet at det er stasjonsvogner som selger best, og bagasjeplassen
er en av grunnene til at vi tror vi vil selge mye av Ceed på Sørlandet.

bilbransjen (7 of 7).jpgHøyt nivå

For de som liker
teknologi lyder det nok som musikk i ørene at nye Ceed tar Kia til et nytt nivå
på mange områder.

– Det viktigste
er at den er tilrettelagt for å være selvkjørende på nivå to. Det er samme
nivået som Tesla. Og den kommer med sikkerhetssystemer ingen andre biler i
klassen har, sier Zeiffert.

Her finner man
automatisk nødbrems med de nyeste gjenkjenningssystemene som blant annet
gjenkjenner en mulig frontkollisjon og aktivt styrer bilen tilbake til egen
fil.

– Lane Following
Assist trenger ikke kantlinjer en gang. Bare en kontrast. Og finner den ikke
det, følger den bilen foran.

Av andre ting kan
vi nevne blindsonevarsler, varsel for kryssende trafikk bak bilen, smart
parkeringsassistent og fotgjengergjenkjenning med varsler for kollisjon.

Setter standarden

I følge Kia skal
selvkjøringssystemet kunne brukes i fart mellom 0 og 130 km/t.

– Denne setter ny
standard for Kia – foreløpig. Utover høsten vil det komme biler på løpende bånd
med det samme systemet.

I tillegg er
slike ting som full integrasjon av smarttelefon, automatiske lys og nøkkelfri
inngang standard på nye Ceed.

– Det å få alt
som er mulig på en Ceed, som jo er i C-segmentet i størrelse, er nyvinnende.
Her er det et selvkjørende nivå med tilhørende sikkerhetssystemer ingen andre
biler i klassen har, sier Zeiffert.

I det hele er det
så mange elementer med bilen, at salgssjefen hos Bertel O. Steen håper folk
kommer for å se det hele med egne øyne framfor kun å bli forklart nyvinningene.

bilbransjen (1 of 7).jpgBensin og diesel

Det som kanskje
kommer som en overraskelse for mange, er at Kia Ceed i første omgang kun kommer
som bensin- eller dieselbil.

– Vi tror det
fortsatt er et marked for bensin og diesel. Men, det er planlagt at Ceed skal
komme som en pluginhybrid etter hvert.

De forrige
utgavene av Ceed har vært en viktig bil i Europa for Kia. Med den nye utgaven
på plass kan det nok være at markedet øker også her hjemme. For når
stasjonsvognen kommer på plass over sommeren en gang, snakker vi om en liten
familiebil som proppfull med teknologi.

– Ofte kjøper
nordmenn familiebiler i klassen over, men her har du så stor bagasjeplass at
jeg tror denne vil treffe en god del familier, avslutter Børre Zeiffert.