Alt fra småbil til elegant luksus

Tore Myrberg, Agderposten Medier
Det sies at alder bare er et tall, men med
alderen kommer også erfaring og kunnskap. Nettopp det har man mye av hos Agder
Bil AS.

Det er over 50 år siden Magnus Birkeland
startet opp Agder Bil, og senere fikk sønnen Jan Ivar med seg.

– VI er en av de eldste bilforhandlerne i
Arendal og startet opp helt tilbake i 1966, forteller salgssjef Steinar Bergmo
hos Agder Bil AS.

Begynte med Peugeot

Den gang var det Peugeot som var eneste
merke innen personbiler, mens man også hadde Mercedes-Benz lastebiler.

– I de første årene holdt Agder Bil til
flere plasser i sentrum, før det ble bygd her hvor vi er nå på begynnelsen av
80-tallet. Etter det har bygget blitt utvidet i flere etapper. For her ligger
vi godt plassert langs Frolandsveien kun et par kilometer utenfor sentrum, sier
Bergmo.

På personbilsiden var det Peugeot som
gjaldt i mange år. Men, i 1983 fikk Agder Bil agenturet på et av de store
premiummerkene.

– Det var et skille med at vi også fikk
Mercedes personbiler.

bilbransjen (2 of 7).jpgErfaren gjeng

Bergmo har vært i bedriften siden 1990,
men er lang fra den eneste med lang fartstid. Her er det mange som hjertet i
bedriften etter flere tiår som ansatt.

– Å ja, det er flere enn meg som har vært
her lenge. Knut Sagen som leder delelageret og Egil Henry Salvesen som er
verksmester har også rundt 30 år i bedriften.

Nå er de tre en del av en bedrift med 23
ansatte, og som i fjor omsatte for over 130 millioner kroner. Både antallet
ansatte og omsetningen har vært stabil over tid.

– Utvikling har vært gunstig de siste
årene, samtidig som at Agder Bil har klart seg godt selv i dårlige tider. Vi
klarer kanskje ikke å skumme toppene, men vi er heller ikke med ned i
bølgedalene, sier Bergmo.

Rutinen er godt spredt utover salg,
delelager og verksted. For det er kun opprettingen Agder Bil benytter
samarbeidspartnere til. Det meste tar de hånd om selv.

– Bare en slik ting som bruktbilsalget er
viktig. For mange er dette inngangsporten til et premiummerke. De vet at en
Mercedes kan gå langt, så de kjøper en som har mange kilometer bak seg. Også
kjøper de nyere bil neste gang de skal handle.

Ny kundegruppe

Likevel er det endringer også hos kundene
hos Agder Bil. For med to merker som nok henvender seg til litt forskjellige
marked, har man sett en spesiell tendens.

– Før så solgte vi dobbelt så mye Peugeot
som Mercedes, men nå er det omvendt. SÅ det har endret seg veldig. Det skyldes
i stor grad at Peugeot har fått flere konkurrenter innen sitt segment. De har
alltid vært gode på småbiler, og nå har konkurrentene kommet med både flere og
mindre biler.

For Mercedes er situasjonen annerledes.
For langt flere enn tidligere har nå mulighet til å skaffe seg en premiumbil.

– Alle premiumbilene har hatt en økning,
også Mercedes. På landsbasis var det all time high for Mercedes i fjor, og det
hadde vi her også.

Bergmo tror det er flere grunner til
nettopp dette.

– VI ser at en ny kundegruppe får tilgang
til premiummerkene. Dette skyldes nok slik som lav rente og subsidierte
rentebetingelser, men også at både prisene og utstyrsnivået har blitt bedre. Og
dette er ikke unikt for Norge, men gjelder i resten av Europa også.

bilbransjen (4 of 7).jpgSkal være personlig

Alle de ansatte hos Agder Bil har som mål
at kundene som kommer inn skal trives og føle seg som hjemme. Det ligg i sjelen
til bedriften.

– Vi legger vekt på at det skal være
personlig. Kundene skal føle seg velkommen og bli satt pris på.

Og kundene i Arendal er ikke helt som de i
Oslo, noe som passer en Mercedes-forhandler godt.

– Hybrid er hottest for tiden om vi ser
til hovedstaden, men vi har fortsatt stor tro på fossilt drivstoff. Det er jo
for eksempel veldig bra teknologi på Mercedes sine dieselmotorer.

Når det gjelder Peugeot, er det 3008 som
av de mest populære. Bilen som ble Årets Bil i Europa i fjor, er fortsatt
veldig populær i Arendal.

– Det er en bil som fortsatt selger godt.
Det er mye SUV det går i når folk skal kjøpe Peugeot.

Samtidig er det ikke å legge skjul på at
spørsmålene om elbil og hybrid også stilles ofte i lokalene til Agder Bil.

– VI ser fram til EQC kommer fra Mercedes
i midten av 2019

Gode på lærlinger

En ting som må trekkes fram når man
skriver om Agder Bil, er deres engasjement når det gjelder lærlinger.
Verftsmester Egil Henry Salvesen ble hedret for dette tidligere i år, og det
hele er en bevisst satsing.

– Egil er god på det, og begynte jo selv
som lærling her i sin tid. Ofte har de som går i lære hos oss endt opp med å
bli ansatt. Lærlingeordningen er en fin måte for både lærling og bedrift å se
om man passer for hverandre.

Hva så med framtiden for Agder Bil?
Steinar Bergmo synes ting ser bra ut i mange år framover.

– Jeg ser lyst på framtiden, men er
samtidig litt skeptisk til hva de gjør politisk. Det er politikken som styrer
hva folk kjøper. Men, når det gjelder produktene vet jeg at vi har produsenter som
er foran på mye, avslutter Bergmo.