Nye Sprinter ute med unik fleksibilitet

Tore Myrberg, Agderposten Medier
Komfort, sikkerhet og fleksibilitet står i sentrum når tredje generasjon Mercedes-Benz Sprinter nå ruller ut av butikkene.

Det er en stor nyhet for Mercedes-Benz når den nye Sprinter nå er på plass hos forhandlerne. Og maken til fleksibilitet skal man lete lenge etter. Det finnes nærmest utallige versjoner og tilpasninger tilgjengelig.
– En av nyhetene er at Sprinter nå også kommer med forhjulsdrift. Det gjør at man kan få den med åtte centimeter lavere innlasting bak. Den vil også etter hvert komme med firehjulsdrift, sier Jon Arnfinn Solli hos Bertel O. Steen på Stoa.

Opptil 22 seter
I korte trekk kommer Nye Sprinter i fire karosserilengder og tre takhøyder. Med tillat totalvekt på henholdsvis 3000, 3500, 4100 og 5000 kg., og lasterom på inntil 17 kubikkmeter, skulle de fleste behov være dekket.
– Den største kundegruppen som kjøper er varebil som Sprinter driver en form for transport av småvarer og gods. Gjerne av type som leverer fra dør til dør. Dette er en voksende bransje, så det er mange som kjører rundt i disse bilene.
Sprinter er også populær som maxitaxi, da de kan innredes med stor variasjon i seteløsningene.
– Den kommer som niseter uten krav om registrering av kjøre- og hviletid. Man kan også få den som 17-seters minibuss, og med alle mulige måter å bygge den på etter kundens behov, helt opp til 22 seter.

bilb (2 of 3).jpgPersonbilnivå
For de som har stor varebil som arbeidsplass, byr Nye Sprinter på førerassistenmuligheter man vanligvis kun finner på nye personbiler. Det betyr en sikrer arbeidsplass bak rattet.
– Blant mulighet er adaptiv cruisekontroll, aktiv bremseassistanse, blindsoneassisten, varsling for kryssende trafikk når man rygger, parkeringsassistent og mye mer. Man kan få ryggekamera med visning i det indre speilet, eller på multimediaskjermen. Det at vi har 360 graders ryggekamera tilgjengelig tror jeg mange vil sette pris påI det hele begynner det å bli som på personbilene når det gjelder førerassistentsystemene, sier Solli.
Sikkerhetsmessig har Mercedes-Benz hele tiden vært på at man skal tilpasse bilene mest mulig etter kundenes behov og ønsker.
– Man har selvsagt som standard kollisjonspute for føreren. I tillegg kan man få på plass ytterligere fem kollisjonsputer som ekstrautstyr.

Flåteløsning
Siden Nye Sprinter naturlig nok er en bil ment for næringslivet, har man løsninger gjennom «Mercedes Pro» som gjør at det hele tiden er forbindelse mellom bedriften og bilen. Det gir bedriftene bedre oversikt og sjåføren god tilgang til nødvendig data som gjør arbeidsdagen mer effektiv.
– Dette er et helt nytt nivå med intelligente løsninger. Sammen med fleksibiliteten gjør dette at Sprinter er det beste valget om du trenger en varebil i dette segmentet.
Solli har for øvrig god erfaring med modellen fra før, og vet således hva han snakker om.
– Jeg kjørte i 1989 en av forløperne til de første Sprinterne. Da la jeg bak meg 400 000 kilometer på to år. Når du kjører denne type bil, føler du at andre ikke er i nærheten av det Sprinter kan levere.

Holder det den lover
Og Sprinter må levere det lille ekstra. For her snakker vi ikke om den rimeligste varebilen i innkjøp.
– Sprinter holder det den lover. Den er kanskje noen kroner dyrere å kjøpe, men det viktige er å så totalbildet. Når man tar med hva som brukes i drivstoff, verksted og slike ting, blir regnestykket et helt annet. Om du legger inn en serviceavtale, så har du et forutsigbart bilhold. Velger du Sprinter får du en fantastisk arbeidsplass, avslutter Jon Arnfinn Solli hos Bertel O. Steen på Stoa.