Tore Myrberg, Agderposten Medier
Til tross for at det ikke er noen store lanseringer fra Toyota så langt i år, selger merket godt. For det er helt greit å selge hybridbiler i arendalsområdet.
Uten drahjelpen det er å presentere nye biler i markedet, klarer Toyota likevel å havne på fjerdeplass innen flest nyregistrerte biler i Aust-Agder i årets fire første måneder. Med 79 biler for januar til og med april, er de bare tre biler bak de som ligger på delt andre.
– Vi skulle selvfølgelig hatt mer, men slik markedet er nå så er vi fornøyde, sier salgssjef Johan Fredrik Grønlie.
God i bredden
Det som også er litt spesielt, er at Toyota Arendal ender høyt opp på totalen på grunn av bredden mer enn spydspissen i modellutvalget.
– Det selges jevnt over bra med mange modeller, og vi har jo sju hybridbiler samt en ladbar hybrid.
Med stadig flere som ønsker god rekkevidde samtidig som man kjører mest mulig miljøvennlig og energieffektivt, er ikke Grønlie uenig i at Arendal og omegn nok er litt «hybridland».
– Det er en trend i å være miljøbevisst i valg av bil. Det er mange som vet at vi er miljøbevisste hele veien fra fabrikk til butikk. Toyota er jo kåret til den mest miljøbevisste bilprodusenten i verden. Og ja, vi er litt i «hybridland». Det er ingen privatkunder som kommer inn her for å kjøpe dieselbil lengre.
Merker endring
Derimot er det en del med dieselbiler som kommer inn for å bytte til hybrid.
– Oslo og Bergen har jo hatt fokus på dette lenge, og nå kommer det her også. Vi merker en veldig forskjell hos kundene.
I det hele er bilkjøperne både godt informerte og nysgjerrige.
– Kundene ser mye på forbruk. Da lurer de på forskjellen mellom hybrid og fossilt. I tillegg er de opptatt av slik som serviceintervaller og pris.
For å gi en indikasjon forteller salgssjefen om det oppgitte forbruket på den ene modellen som både kommer som plugin hybrid og vanlig hybrid.
– Prius plugin hybrid er oppgitt med 0,1 liter på mila, mens en vanlig Prius hybrid bruker 0,3 liter på samme distanse.
Uten ledning
For de som ikke har vært borte i en hybrid tidligere, forklarer Grønlie teknikken på denne måten:
– En hybridbil er selvladende, slik at du slipper ledning. De øker hele tiden etter å gå på batteriet, og har lavere driftskostnader enn en vanlig bil. I tillegg har hybridbilene mindre vedlikehold, lavere verditap, lavere forbruk og går stille.
Etter lista med pluss, må vi nesten også stille spørsmål om hva som er ulempen med hybrid.
– Nå må jeg tenke meg om. Jeg ser egentlig ikke noen ulemper. Det hele er veldig enkelt og greit. Jeg kan jo fortelle at så og si alle som jobber her hos Toyota Arendal kjører hybrid.
Det er på grunn av alt dette at Grønlie ikke er overrasket over at Toyota fortsatt selger bra.
– Vi skulle gjerne hatt noe nytt, men selger bra og har lojale kunder.
Fem stjerner
Kundebarometeret til Handelshøyskolen BI dokumenterer det med lojale kunder for Toyota. Faktisk er det kun Toyota og Sbanken som klarer å ligge på listene over topp ti både på kundetilfredshet og innovasjon.
– Dette er noe vi er veldig godt fornøyd med. For oss i Toyota betyr dette mye, og vi vil gjerne enda et par plasser opp, sier Johan Fredrik Grønlie.
Han påpeker at kundetilfredsheten er viktig også lokalt hos den enkelte forhandler.
– Vi har et godt samarbeid mellom salg og ettermarked, og jobber hele tiden med å bli bedre. Det er jo også hyggelig å se at en samlet bilbransje har blitt mye bedre, noe som viser at det jobbes godt mange steder. Det igjen er en spore for oss til å jobbe enda hardere, avslutter salgssjefen.