Tore Myrberg, Agderposten Medier
Auto-Car AS på Stoa er et kjent navn for veldig mange. Kanskje ikke så rart, siden bilforhandleren har bygd tillit hos kundene siden 1976.
I bilbransjen er merkevare viktig. Og det gjelder ikke bare bilmerkene, men også navnet til forhandlerne.
– Jeg leste en gang at Auto-Car var det tredje mest kjent navnet lokalt. Det tolker vi til at vi blir sett på som en solid bedrift og at vi oppfører oss som vi skal, sier daglig leder Jarl Helge Venemyr.
To gode merker
Auto-Car AS er autorisert merkeforhandler av Opel og Mitsubishi, og tilbyr både personbiler og nyttekjøretøy gjennom sitt sortiment.
– I tillegg selger vi selvsagt brukte biler, og har både mekanisk verksted og karosseriverksted.
Det å være forhandler av to merker, synes Venemyr er udelt positivt.
– Våre to merker er veldig gode samarbeidspartnere. Dette selv om Mitsubishi er privatimportør og Opel er fabrikkeid.
Forplikter
En av grunnene er nok at de to merkene på mange måter sikter mot samme mål når de skal gjøre kundene fornøyde.
– Det å være en merkeforhandler har både forpliktelser og mange positive sider. Vi jobber hele tiden med å leve opp til filosofien fra fabrikkene. Prinsippene er ganske like, men veien til målene er det forskjell på.
Det som går igjen hos begge, er viktigheten av å være en god rådgiver når folk skal kjøpe bil.
– Det er jo en investering å kjøpe bil, og for de fleste er dette investering nummer to etter det å kjøpe hus. Derfor er det med tillit viktig. Vi skal bygge tillit til et langt kundeforhold, hvor det ikke bare handler om salg, men også det som skjer videre gjennom å eie bil.
Godt miljø
For å være en sterk organisasjon, er det samtidig viktig at man har et godt miljø på jobben. Så dette er også noe som står sterkt i fokus.
– Auto-Car AS er drevet godt i alle år, og det er en trygg bedrift å jobbe i. Markedet svinger opp og ned, men vi har hatt en stabil stab. Alle har stått på både i opp- og nedgangstider. På den måten har vi ikke måtte justere staben i takt med svingningene, sier Venemyr.
Pr. i dag er det 23 ansatte i bedriften, betydelig flere enn da man startet opp for 42 år siden.
– Vi er en stor arbeidsplass som har vokst seg større gjennom tiden. Vi er også en arbeidsplass som satser på lærlinger både innen mekanisk og bil oppretting. Det er et viktig arbeid, for de som er lærlinger nå er framtidens arbeidskraft. Vi trenger fagfolk også i framtiden.
Populær Outlander
Når det gjelder salget av biler, er det en modell som skiller seg ut så langt i år. Mitsubishi Outlander PHEV er en pluginhybrid som selger godt.
– Det har mye med avgiftspolitikk å gjøre. Der kommer Outlander PHEV godt ut. Når det gjelder Opel er det Insigna og de to X’ene Crossland og Grandland som det går mest av, sier Venemyr.
Når det gjelder Opel har man for øvrig et opplegg som har fått en del oppmerksomhet i sosiale medier. Dette heter Opel Testpilot.
– Det er noe vi har for å få folk til å teste Opel. Og det viser seg at vi gjennom dette får veldig mange som i dag kjører andre merker til å prøve Opel, sier selger Rune Pedersen.
Opplegget går ut på at folk søker om å få låne en bil en langweekend, hvor de samtidig tar bilder og filmer, og legger det hele ut på sosiale medier.
– Dette er et nasjonalt opplegg hvor vinneren får disponere en bil fritt i seks måneder. Vinneren trekkes 15. juni, så det begynner å haste om man skal være med på den trekningen. Folk søker om å få låne bil på nett, og vi har allerede en liste over folk som vil prøve, sier Pedersen.