Inviterer til 60-årsjubileum

Tore Myrberg, Agderposten Medier
En flymekaniker med bilinteresse er grunnen til at Sigmund Aasen AS i år feirer 60-årsjubileum. Og bursdagsgaven har de tenkt å la kundene få.

I stedet for en enkelt dag med bursdagsfest, blir det en hel jubileumsuke med start 28.mai.
– Blant annet skal vi prøve å få på plass en MX5 som folk skal kunne få prøvekjøre. Tanken er også at vi skal ha litt forskjellig tema, og holde litt ekstra langåpent mot slutten av uka, forteller Jostein Tellefsen hos Sigmund Aasen AS.

Endret yrkesvei
Henvisning til flymekanikeren i starten, skyldes mannen som startet bedriften i sin tid. For Sigmund Aasen tjenestegjorde i flyvåpenet, og utdannet seg til flymekaniker. Men, det var biler som fenget størst interesse, og i 1958 startet han opp som bilforhandler.
Den gang var det fortsatt restriksjoner på import av biler, noe som gjorde at det var østeuropeiske merker han tok inn. Da snakker vi om Skoda, Pobeda, Warszawa og BMW Izetta. Sistenevnte var en litt spesiell bil med døra foran.
For å sette dette med bilkjøp litt i perspektiv, kan det nevnes at en ny Skoda den gangen kostet rundt 10 000 kroner. Samtidig lå timelønna for en bilmekaniker på fire kroner og femti øre.

Mazda i over 50 år

Gjennom en mannsalder er det imidlertid Mazda de fleste knytter opp mot Sigmund Aasen AS. Og det er ikke så rart. For selv om Sigmund var innom både Datsun og Toyota, var det Mazda han falt for. Eller som han selv en gang uttalte det:
– Den første båtlasten med Mazda kom til Norge dette året. 150 stykk med Mazda 1500 ble losset i Drammen. Jeg skjønte med en gang at dette måtte bli en suksessbil. Det var ikke for ingenting at den ble døpt «Skjønnheten fra Hiroshima».
Fra 1995 fikk man også inn Hyundai som merke, og satset i mange år på disse to i kombinasjon. I dag er det Mazda som er spydspissen når det gjelder bil og Can Am innen fire- og sekshjulinger, men Sigmund Aaasen AS er fortsatt servicepunkt også for Hyundai.

Stadig vekst
I dag er det Svein Olav Aasen, sønnen til Sigmund, som er daglig leder i bedriften. Det ansvaret overtok han i 2004. Så han var den som sto for utbyggingen i 2008.
– Det var det samme året vi fikk inn Can Am. Den gangen var det 95 prosent sykler og fem prosent traktorer vi solgte, mens i dag er det 100 prosent traktorer. Dette er solide kjøretøy som brukes hele året, forteller Svein Olav.
Slik regelverket er nå, kan man nemlig kjøpe Can Am med topphastighet på alt fra 40 til 105 kilometer i timen. Og hos Sigmund Aasen AS kan de også hjelpe med både service og reparasjoner på motorsykler.
– Vi har motorsykkelverksted som en del av vårt tilbud.

Eget lakkverksted
For seks år siden kjøpte bedriften også opp Lakkservice, som ligger på andre siden av veien for bilforhandleren. Svein Olav Aasen kan fortelle at dette var helt nødvendig.
– Vi var for små på oppretting, og merket at folk etterspurte tilbud slik som dekkhotell. Ved å kjøpe opp Lakkservice kunne lokalet vi tidligere brukte til lakk og oppretting nå bli dekkhotell. Samtidig fikk vi en tjeneste gjennom Lakkservice hvor de løser alt av lakkering og oppretting. Med tre mann på oppretting og en på lakkering er vi en komplett leverandør, og det er viktig.
Over sommeren blir Lakkservice en del av Micropaint, noe Aasen tror vil gi enda flere kunder.
– Det er en enklere løsning for å fiks på småskader, men det er viktig at kundene ser at det nok bare er rundt 30 prosent av de som kommer hit som kan bruke den løsningen.

CX5 og CX3
Da Svein Olav Aasen for 44 år siden solgte sin første Mazda, var det en Mazda 616. I våre dager er det helt andre biler som står for omsetningen.
– CX5 og CX3 er de to store bilene i jubileumsåret. Og nå som sommeren kommer er det en del som snuser på en MX5 kabriolet. Det er jo en ikonisk bil som har gått i snart 30 år.
Da MX5 kom i 1990 ble det presentert under slagordet «Tilbake til Fremtiden», og med James Dean som tegnet frontfigur.
Hva så med fremtiden til Sigmund Aasen AS?
– Vi har noen spennende ting på gang litt fram i tid, men nå har vi fokus på å gjennomføre en flott jubileumsuke, avslutter Svein Olav Aasen.