En Cactus som stikker seg ut

Tore Myrberg, Agderposten Medier
Et litt nedtonet design skal få flere til å se på nye Citröen C4 Cactus som et aktuelt bilvalg.

Det er ikke å legge skjul på at flere av de seneste bilene til Citröen har vært så tøffe i utseende at folk enten har elsket dem eller valgt noe annet. En godt synlig airbump er nemlig flyttet lengre ned på siden av bilen.
– Dette gjør nok at bilen når et bredere publikum. Det har vært mye slikt at dette er en bil man enten liker eller ikke. Mye fordi den var mer markant på forrige modell, forteller Jim Tore Benestvedt hos Grimstad Bil.

Satser på komfort
Det mest oppsiktsvekkende med 2018-utgaven av C4 Cactus, er at den kommer med en ny type fjæringssystem.
– Dette er den første bilen i Europa med Progressive Hydraulic Cushions. Jeg hadde en Citröen-entusiast innom, og han sa dette var som å gå tilbake til Citröens røtter når det gjelder komfort. Du skal kunne kjøre over et kumlokk uten at du får det slaget som du forventer.
I reklamen skilter de med at man nærmest kan sette fra seg kaffekoppen på taket uten at det får konsekvenser.
– Produsjsonssjefen hos Citröen tok en balje med vann og festet på dashbordet på både den gamle og nye versjonen. Han så stor forskjell på bevegelsen i vannet. Dette nye fjæringssystemet forventer vi kommer på flere modeller framover.

cactus (2 of 2).jpgGod å sitte
I tillegg er det lagt stor vekt på setene, et system produsenten selv kaller Advance Comfort-seter.
De består av flere lag med skum, slik at de blir mykere å sitte i. Det er som å sitte hjemme i godstolen, sier Benestvedt.
Det handler i det hele mye om nettopp komfort, noe som gjør at Jim Tore håper folk tar seg tid til å prøvekjøre den nye C4 Cactus.
– Vi har ventet på denne bilen, og onsdag i forrige uke ble den lansert. Det er en bil folk må prøvekjøre. Jeg har selv kjørt den og merker stor forskjell.

Bli lagt merke til
For de som ønsker å skille seg ut, er mulighetene fortsatt gode selv om airbump’ene er flyttet nedover på siden av bilen.
– Dette er en bil du skal kunne skreddersy til din smak. Det er 31 ulike fargekombinasjoner å velge mellom. Du kan også legge til glasstak, interiørvalg og dekorpakker. Og det er virkelig en bil du blir glad i. Faktisk er det undersøkelser som viser nettopp det.
Når i tillegg bilens utseende gjør at enda flere skiller forsvinner i forhold til målgruppe, håper Benestvedt på gode salgstall framover.
– C4 Cactus har vært en veldig populær bil som vi har solgt mye av. Får vi folk ut til å prøvekjøre, har jeg stor tro på at det vil fortsette.

Kjørehjelpsystemer
Inngangsprisen på C4 Cactus ligger på 224?900. Legger du på 40?000 får du en Exclusive-versjon med mange ekstra sikkerhetssystemer.
– Det inkluderer bremseassisten, skiltgjennkjenning, tretthetsvarsling og mye mer. C4 Cactus fås med opptil tolv smarte kjørehjelpsystemer.
Spørsmålet som gjenstår er bare: Er dette en bybil eller en landeveistraver.
– Den er lett å kjøre, så den passer godt i bystrøk. Samtidig er den ekstra komfortable, så den passer også godt på landeveien. Så om du spør meg er dette en bil som passer til all slag kjøring, til alle aldre og til begge kjønn, avslutter Jim Tore Benestvedt hos Grimstad Bil.

Fakta
Citröen C4 Cactus 1,2 bensin
Motor: 3-sylindret, 1199 cm3, 110 hk.
0-100: 12,8 sek.
Toppfart: 169 km/t
Forbruk: 0,46 pr. mil.