Tore Myrberg, Agderposten Medier
Mitsubishi ASX har gjennom mange år vært en kjempesuksess. Nå er den ute med «Black Edition», og fremstår som tøffere enn noen gang.
Da ASX kom på markedet i 2011, tok den innersvingen på alle konkurrentene og ble den mest solgte firehjulstrekkeren det året. Det merket de godt også hos Auto-Car på Stoa.
– Vi hadde så mange forhåndsbestillinger at bilene sto på rekke i to runder rundt bygget vårt. Så den var en knallsuksess fra starten av, sier Rune Pedersen.
I ny drakt
Med norske avgifter er det tohjulsdrift som gjelder når ASX kommer i «Black Edition». Dette gjør at man får en tøff bil i helt ny drakt for noe over 300 000 kroner.
– For de som ikke trenger firehjulstrekk, er en ASX med tohjulstrekk en bil som gir veldig god valuta for pengene. Den kommer med trekk på alle hjulene også, men bor man i et byggefelt uten de bratte bakkene så trenger man kanskje ikke å legge de ekstra pengene i det, sier Bjørn Øyvind Hoff.
Uansett får man en modell hvor Mitsubishi har valgt å legge mye ressurser i det som i bransjen kalles for en «facelift».
– Alt er nytt. Bilen har fått et helt nytt utseende, og det er i tillegg også helt ny innvendig. Kjøper man «Black Edition» får man en bil med et helt spesielt utseende hvor det er svarte lettmetallfelger, dørhåndtak, speilhus og vinduslister. I tillegg gir svarte detaljer i fronten bilen et tøft utseende, sier Bjørn Øyvind Hoff.
Mer luksuriøs
Da bilen ble lansert i 2011 ble den omtalt som en hverdagslig bil som appellerte mer til fornuften enn følelsene. En journalist fra «Broom» skrev følgende om det han mente var gjennomsnittskunden:
«En monogam, voksen, usnobbete og jordnær type med begge beina godt plantet på gummimatta.»
Den gangen var den litt alene som et rimelig alternativ i klassen. Nå er konkurransen større, og Mitsubishi ASX har fulgt med på utviklingen.
– ASX har blitt litt mer lukseriøs, blant annet med bedre seter og helt nytt infotainmentsystem. Den har også panoramatak, sier Pedersen.
Når et yngre publikum
Fortsatt vil nok de som kjøper den vanlig utgaven være de som tenker biløkonomi. Med «Black Edition» kan det imidlertid nok være at også en yngre kjøpegruppe kaster seg på.
– Det er jo flere og flere som kommer med denne typen utgaver, og vi ser blant annet på pickup at det tiltrekker seg de litt yngre som gjerne vil skille seg litt mer ut.
Gode salgstall både i Norge og resten av Europa gjør at tidligere utgaver er populære som bruktbil. Og det er kanskje ikke så rart.
– ASX er lagd på samme plattform som Outlander, så det er bare skallet oppå som er forskjellig, sier Pedersen.
Dermed ligger også alt til rette for en elektrisifisering av modellen i tiden som kommer.