Tore Myrberg, Agderposten Medier
Anders K. Husebye hos JM Auto smiler bredt etter at Volvo XC60 er kåret som årets bil i verden i 2018. – Volvo har aldri vunnet denne prisen tidligere, så dette er stort for oss, sier han.
Kåringen ble presentert under New York International Auto Show, og det er 82 biljournalister fra 24 land som utgjør juryen. I finalen kjempet XC60 med Mazda CX-5 og Land Rover Velar, hvor Volvo gikk vinnende ut av den kampen.
– Dette er en bekreftende tilbakemelding på det vi har sett konturene av, og gir kundene våre en trygghetsfølelse på at de har handlet noe bra, sier salgssjefen for Volvo hos JM Auto.
Uvant situasjon
Prisen som årets bil i verden kommer kort tid etter at XC40 ble kåret til årets bil i Europa. Husebye innrømmer at han er overrasket, selv om han er klar på at bilene fortjener oppmerksomheten de nå får.
– Jeg har knapt nok tenkt på dette i forkant. For har ikke vært bortskjemte med priser tidligere.
Han tror sikkerheten man tilbyr gjennom XC60 er en vesentlig faktor i kåringen i New York.
–Endelig får vi hentet ut bravur for sikkerhetssatsingen. XC60 satte jo ny rekord da den var til Euro NCAP sikkerhetstest, og det virker som om de som bestemmer vektlegger sikkerhet høyere og høyere.
Behagelig å hvile øynene på
Husebye sier det vært en fantastisk reise de siste årene både når det gjelder design og teknologi.
– Den har jo et flott design. XC60 er rett og slett behagelig å hvile øynene på. I tillegg har den mange drivlinjer. Bensin, diesel og elektrifisert i form av plugin hybrid. Somplugin hybrid har den en kapasitet som tar hoveddelen av den daglige kjøringen, og som lades på fire timer. Når den er tom blir den en vanlig hybridbil, så man slipper å ha rekkeviddeangst.
Salgssjefen har dekning i sin påstand både fra spesifikasjonene som tilsier 45 kilometer rekkevidde på batteriet.
– Og VG testet den til å holde i 48 kilometer i en ganske røff løype med mye opp og ned under kalde og våte forhold.
Selger godt
Noe rimelig kjøretøy kan man ikke si at årets bil i verden er. For skal du ha en normalt utstyrt bil må du regne med å betale fra trekvart million kroner og oppover. Det sier samtidig litt om hvem kjøper XC60.
– Majoriteten er nok godt voksne folk med god økonomi, men kundegruppen er mye bredere enn man kanskje skulle tro. Du finner også yngre mennesker som har bil som prioritet og som strekker seg langt for at dette skal være en aktuell bil.
For den forrige utgaven av XC60 var en stor salgssuksess for Volvo, og den nye utgaven i 2018 ser ut til å fortsette denne linjen.
– Vi har solgt godt av denne modellen, og har fremdeles en stor ordrereserve.
Gir oppmerksomhet
Det betyr at man må belage seg på å vente til en gang i september med å få levert en XC60 dersom man kjøper den nå.
– Og nå kan det jo bli enda mer. Jeg vet ikke hvilken effekt «Car of the Year» vil ha på salget, men observerer at det er mye brask og bram og markedsføring rundt prisen, sier Ander K. Husebye hos JM Auto.