– Finn påskeroen før du setter deg i bilen

Tore Myrberg, Agderposten Medier
For niende året skal Øystein Krogstad følge påsketrafikken med argusøyne. Den lokale UP-sjefen for regionen Aust-Agder ligger under, føler folk flest oppfører seg pent selv når trafikken tetner til.

Selv om det er høyt trykk under både ut- og innfarten i påsken, siter Krogstad med et inntrykk av at man som regel slipper unna med få ulykker. Kanskje ikke så rart når det skrives spalte både opp og ned om at politiet mobiliserer for høytiden.
– Jeg tror nok det skyldes at UP er tett ute og overvåker. Det er en pågående diskusjon om vi skal være så mye ute som vi er i påskehøytiden, men jeg ønsker ikke å ta risken på å trappe ned innsatsen. For det er alltid noen som kjører som idioter, sier Krogstad.


Synligheten viktig

Mye handler om å luke ut de få som skaper farlige situasjoner både for seg selv og andre. Krogstad avviser at det handler om å fylle statskasse med bøtepenger.
– Noen tror jo det, men da ville vi ikke gått så offensivt ut og sagt at vi skal ha kontroll på trafikken. Det står jo over alt at vi er ute på veien i den tiden som kommer nå. Men, til tross for dette skriver vi ut bøttevis med forelegg, og det pleier å bli i hvert fall 25 nye fotgjengere bare i vårt UP-distrikt.
Han skjønner ikke hvorfor folk donerer tusenvis av kroner gjennom å kjøre for fort når risikoen for å bli tatt er høy.
– Mitt beste tips er å la påskeferien starte og la roen senke seg når du setter deg i bilen, sier Krogstad.

De faste punktene
Det er alltid noen faste punkter som er viktig når man skal kjøre bil, og som blir ekstra viktig når det forventes tettere trafikk på grunn av påskeferien.
– Hold fartsgrensen og hold køen. De som lager farlige situasjoner er de som tror de har dårligere tid enn alle andre. De skaper farlige situasjoner med forbikjøringer, og gjør også at andre blir irriterte.
Han understreker at alle andre har like stor lyst til å komme fram på hytta, så man vanskelig kan skylde på dårlig tid.
– Dessuten er det slik at når køene er lange, så hjelper det ikke mange minuttene tidsmessig heller, sier UP-sjefen.


Dropp sommerdekkene

Et annet element som Krogstad sier er viktig, handler om dekkvalg. For skal man på hyttetur, opplever man som regel varierende kjøreforhold.
– Det kan være utfordrende å komme fra godt saltede E18 og ut på glatte fylkesveier. Og skulle du på en tofelts vei skli over veibanen og ut i grøfta på motsatt side, er det faktisk grunnlag for førerkortbeslag. Da utsetter du andre for fare. Man har som krav at det alltid skal kjøres etter forholdene.
Det er også viktig at bilen er riktig pakket, spesielt i tilfelle det skulle skje en ulykke.
– Ikke legg tunge ting på toppen. Noe som ikke veier mer enn fem kilo blir til et drapsvåpen om den treffe et hode dersom man kolliderer.


Volvo-fantast som kjører Mazda

Med flere gode råd til bilturen i påsken, passer det godt å spørre litt om Øystein Krogstads eget forhold til bil. Med mye tid bak rattet som følge av jobben, innrømmer han glatt at han er mer enn middels opptatt av dette.
– Bil er fryktelig gøy, og jeg er veldig bilinteressert. Samtidig er det alt for dyrt å leve ut drømmen. Jeg Jeg skulle gjerne kjørt rundt i en Porsche Cayenne eller en flott SUV, men det er snakk om alt for mange penger.
Hans bilkarriere begynte tilbake rundt 1980 med en Opel Ascona.
– Det var Ascona som var det store den gangen. Jeg husker vi skrudde opp og malte bremsetromlene røde. Og jeg var såpass nøye at jeg tidligere hadde søppelkasse i bilen. Kona mi lurte fælt på den da jeg traff henne, men du roter ikke i min bil.


Kjører eldste UP-Volvo

Privat kjører UP-sjefen rundt i en Mazda CX5, noe som egentlig ikke stemmer helt med hva han tenker om bilhold.
– Jeg er egentlig en Volvo-fantast, og leverte inn en V70. Men, det ble for dyrt med en ny, så jeg endte på CX5.
Det har vært et hyggelig bekjentskap.
– Sist sommer kjørte jeg fram og tilbake til Split. Da snakker vi 6000 kilometer uten at jeg merket at jeg fikk vondt av den lange kjøreturen.
I jobben kan han imidlertid fortsatt kjøre Volvo, selv om han også der kunne ha byttet bil flere ganger.
– Den jeg kjører er en 2005-modell som har gått 238 000 kilometer. Jeg våger å påstå at jeg kjører politiets eldste Volvo. Jeg har blitt tilbud nyere bil, men jeg liker denne, avslutter Øystein Krogstad.