Stolt av det bedriften står for 

Tore Myrberg, Agderposten Medier
Det er
viktig med identitet i en bedrift for at den skal være levedyktig over tid. Den
identiteten ligger tykt i veggene hos JM Auto. Ikke rart daglig leder Ove Hagen
er stolt over det han har fått på plass.

Man må
tilbake til høsten 1989 for å finne oppstarten av JM
Auto. Den gang var man tett oppunder ti ansatte i lokalene
på Strømsbusletta. Og fra dag en har Hagen vært daglig leder i
bedriften.

– Nå
nærmer vi oss 30 år, og både Volvo og Renault har vært med som merker
siden starten. Men, Volvo hadde en historikk på stedet også før den tid. I
tillegg så var det en periode hvor vi også hadde Landrover, sier Hagen.


Vokst
seg store

Gode år
på Strømbusletta førte til at bedriften trengte mer plass. For
fire år siden flyttet JM Auto inn i nye lokaler, kun et steinkast unna politi-
og brannstasjonen.

– Denne
ferden har vært et eventyr. Nå er vi 34 ansatte, og omsatte i 2017
for 230 millioner kroner. Både når det gjelder teknologi og kompetanse så
har utviklingen vært stor. Spesielt de siste årene, sier Hagen.

Underveis
har det vært mange høydepunkt, slik som at man over en seksårsperiode
hadde en avtale som gjorde at JM Auto solgte rundt 400 biler til
kommunesektoren i Aust-Agder.

– Det
meste var til hjemmesykepleien, og det var fordelt på alle kommunene i fylket,
sier Hagen.


bil (5 of 6).jpgFår ut
potensialet

Han
innrømmer gjerne at man var spent på hvordan det ville gå når man flyttet vekk
fra sentrum og opp til et område hvor man skulle ligge litt alene som
bilforhandler.


Flyttingen i 2014 har betydd enormt mye. Her får vi ut potensialet til både de
ansatte og bilmerkene. Først var vi litt spente på om vi ble liggende utenfor
allfarvei, men alt har slått positivt ut. E18 er jo en hovedfartsåre, og med
disse lokalene har vi så god plass at vi kan få vist alle modellene våre. Også
er det enkelt for folk å parkere.

Det er
imidlertid menneskene og systemene som Hagen mener er den viktigste
årsaken til suksessen.

– Her er
vi en totalleverandør. Vi kaller det «One Stop Shop», som betyr at her kan du
stoppe å få alt som har med bilholdet å gjøre. Da snakker vi om alt fra service
og deler, til dekkhotell, ruteskift og aircondition, sier Ove
Hagen.


bil (3 of 6).jpgMer
personlig

Underveis
er det mange ting som har endret seg. Derfor er man hos JM Auto veldig opptatt
av den gode relasjonen til kundene. Dette kommer tydelig fram i måten man
kommuniserer på.

– Først
kom det med Personlig Service Teknikker, som gjør at man har sin egen faste
mekaniker som kjenner bilen. Og når fra nyttår ble vi sertifisert VPS. Det står
for Volvo Personal Service. Ve då ha to som jobber på bilen tar en service i
dag under en time. Alt for at ting skal være enklest for kunden.

Dermed
kan servicen gjennomføres mens folk venter, noe stadig flere benytter seg
av.

– Måten
ting er bygd opp på gjør at kunden og teknikeren får et personlig forhold til
hverandre. Det har tatt oss til et nytt nivå, og gjør at teknikeren kan gi gode
råd utfra både kjennskapen til kunden og bilen. Også er vi veldig opptatt
av å gjøre ting riktig første gang.


bil (4 of 6).jpgNye
tider

Det er
også et klart mål å trekke nye kunder til butikken. Samtidig skal man stelle
godt med de som kommer tilbake gang på gang.

– Våre
kunder er arvesølvet, så de skal vi bære på gullstol og aldri, aldri glemme. I
tillegg er tidene nye, og yngre kundegrupper kommer i større grad. Og det er en
tilvekst vi er avhengig av. Vi ser på oss selv som «stasjonsmesteren».
Volvo står for noen standarder som passer nordmenn. Det gjelder slik som at vi
er aktive og gjør ting i helgene.

For å
fylle etterspørselen i markedet gjør JM Auto også et grep for de som ser etter
et alternativ til ny bil.

– Vi
kaller det Volvo Select, og henter ca. 30 nyere biler fra Sverige hvert år.
Disse er rundt ett år gamle, og selges med nybilgaranti. Disse bilene framstår
som nye og med lav kilometerstand, og kan være et alternativ for noen.


Fortere
og fortere

Grunnholdningen
hos JM Auto er at de store endringene innen bransjene ikke er noe man kan gå
rundt å frykte. Samtidig må man hele tiden være på oppmerksomme.

– Vi er
alltid på vakt etter endringer som skjer. Vi skal være der før
konkurrentene for å skape et fortrinn. Og vi skal være lette på labben i
forhold til endringer. Det gjelder både kompetanse og holdninger. Så vi skal
være våkne, avslutter daglig leder Ove Hagen hos JM Auto.