Har satt Børre i førersetet for Kia-salget

Tore Myrberg, Agderposten Medier
Etter 12 år i Arendal Båtsenter har Børre Zeiffert
bevegd seg over til en bransje hvor dekk ikke lengre er noe man går på.

I lokalene til Bertel O. Steen Arendal på Stoa sitter
Zeiffert sammen med Simon Moe og prøver å suge til seg så mye kunnskap som
mulig. For fremover er det Børre som er salgsansvarlig for Kia i bedriften.

– Det er ikke ofte man ser en stillingsannonse og
tenker at «dette er noe jeg vil». Men, slik var det denne gangen. Nå søker jeg
nye utfordringer her hos Bertel O. Steen Arendal, sier Zeiffert.


Styrker salgsavdelingen

Selv anser han Kia som et fremtidsrettet merke, og et
merke som kommer med mange spennende modeller i tiden framover.

– Kia er «up and coming» i Norge. Når Bertel O. Steen
i tillegg er så tydelige på at de vil satse på Kia i Arendal, kommer dette til
å bli spennende tider, sier Zeiffert.

Simon Moe har midlertidig vært salgssjef i Arendal,
men trekker nå tilbake til Kristiansand. Han lover likevel at Zeiffert ikke
skal bli alene om salgsjobben på Stoa.

– Nå utvider vi med en juniorselger i tillegg. Alt for
å forsterke innsatsen.For å kunne gjøre en god jobb med markedet må vi ha både
en hovedselger og en som kan trå til ekstra. Derfor blir det nå to i full
stilling, sier Moe.


Klare forventninger

I forkant kunne Børre Zeiffert det som de fleste kan
om merket Kia.

– Det er koreansk, de har syv års garanti og de lager
kvalitetsbiler. Nå er det mye jeg må sette meg inn i, men Bertel O. Steen har
gode systemer for opplæring. Den største utfordring til nå handler om det med
innbyttebiler. Der er læringskurven bratt. Ellers så er det ikke så stor
forskjell på prosessen om man selger båt eller bil, sier han.

Simon Moe er ikke bekymret for dette i det hele tatt.

– Salg det kan han. Det har vi lagt merke til
allerede. Og med den satsingen vi gjør nå, har vi et budsjett på å selge 110
Kia i 2018. Det er en dobling i forhold ti

l i fjor. Merket er fortsatt ikke er stort nok i
Norge, så vi hat fortsatt mye å gå på, sier Moe.


Kjøpte Kia til kona

110 ny biler ut av butikken på Stoa er et salgstall de
begge har tro på skal kunne oppnås. Spesielt siden det er mye spennende på gang
fra den koreanske bilprodusenten i tiden framover.

– Kia er veldig på ballen når det gjelder drivlinjer.
Det er nye hybrider, pluginhybrid og elbiler på løpende bånd. Jeg kjøpte selv
en Kia Optima pluginhybrid til kona rett før jeg begynte her, og da hadde jeg
vært mye rundt og sett andre steder, sier Zeiffert.

Nå skal han overbevise flere enn kona om Kias styrker.

– Folk skal få merke at vi er tilstede, og at vi har
mange nye produkter vi vil vise fram. Nettopp det blir jobben min. Det å vise
folk i lokalmiljøet hvor gode bilene er, avslutter Børre Zeiffert.