Det er alltid spennende når en helt ny bil ruller ut på veien.
Volvo
XC40 er en fullblods SUV som er bygget på en helt ny plattform, og som skal fylle et
marked som er nytt for Volvo.
– Dette er en helt ny biltype for oss, og den
første som er bygd på CMA-plattformen. Det er en plattform som er laget for alle typer drivlinjer.
Både
fire- og tohjulstrekk og for
alt fra diesel og bensin til pluginhybrid og ren elbil, forteller Anders
Klem Husebye.
Han er salgssjef for Volvo hos JM
Auto, og er glad man har fått den ny XC40 i hus.
Åpner markedet
Husebye ser ut til å trives godt bak rattet i den nye bilen under en liten kjøretur i lett snøvær.
– Dette er en fullblods SUV.
Med det mener jeg at flere ting. Konstruksjonen, bakkeklaring, sittehøyde og mye mer.
Den har i tillegg så god plass at
her kan man uten problem være fire
voksne på tur,
men det er plass til tre personer bak på kortere turer.
Med en pris som starter på 418 000
kroner, ser han for seg at
mange er aktuelle som kunder.
– Selv om
vi ikke har hatt en slik bil tidligere, har vi kunder i vår egen portefølje som er aktuelle for å kjøpe en XC40. Men, jeg tror også vi
med denne vil trekke kunder fra konkurrenten.
Vi merker allerede at det er veldig mange som henvender seg til oss om denne, og mange har også allerede vært innom.
Visker ut grenser
Noe av grunnen tror salgssjefen hos JM
Auto skyldes at man med Volvo XC40 når en langt større gruppe kjøpere enn med
mange av de andre modellene.
– Her når
vi alle aldersgrupper, både yngre og eldre.
En slik bil passer til sa mange typer livsstiler, og i tillegg får en barnefamilie god plass til barnevogna.
Nå til å begynne med vil den komme med
diesel og bensinmotor.
– Og man kan velge mellom fire- og tohjulstrekk.
Man kan også velge å få den som automat. Uansett får
man en bil som er veldig komfortabel både på landeveiskjøring og på småveiene vi har mange av her i Aust-Agder. Det er tross alt
mange som bor slik at det gir en trygghet å vite at
man kommer fram uansett forhold, sier Husebye.
Sikkerhet i fokus
Med
Volvos nullvisjon som bakteppe er det en rekke sikkerhetsfunksjoner som ligger til grunn for bilen. Dette gjenspeiles også i utstyret som følger med bilen.
– Både aktive og passive sikkerhetssystemer er på plass.
Alt som Volvo har tilgjengelig. Nullvisjonen går ut på at fram til 2020 skal ingen dø eller bli hardt skadet i en Volvo på veien.
En av de mer fiffige løsningene er en du ikke ser med det blotte øye.
–Bilen har et infrarødt kamera som kjenner igjen mennesker og store dyr, og som vil bremse automatisk og forsøke å svinge unna om noen kommer foran bilen.
Den kjenner også igjen om noen kommer med en barnevogn eller sykkel.
Pilotassistent
En annen funksjon som øker sikkerheten, er pilotassistent. For Volvo
XC40 er i utgangspunktet klargjort for selvkjøring.
– Det har jo kommet veldig langt,
men vi har norske lover å forholde oss til. Derfor har vi i stedet en assistent som hjelper det,
men du må fortsatt holde hendene på rattet.
Når lovene en gang blir endret slik at selvkjøring blir tillatt, er alt på plass med
et enkelt grep.
– Da handler det om
at programvaren må oppdateres, så kan bilen kjøre selv.
Alt dette, i kombinasjon med
den kjente komforten for alle i billen, gjør
Volvo XC40 til et spennende valg, som går inn og konkurrerer med BMW
X1 og Audi Q3.
– I tillegg tror jeg det er en del som ser på VW
Tiguan som vil oppleve prisen opp til en XC
40 er spiselig. Dette selv om bilene ikke helt er i samme segment.
Alt det andre
Det er mange ting som kunne vært skrevet om i beskrivelsen av Volvos nyeste medlem i bilparken.
En ting som salgssjefen hos JM
Auto mener du burde velge som utstyr, er Volvo
On Call.
– Da får
du blant annet en applikasjonsstyrt oppvarming av bilen.
I tillegg får
du en bil som sier i fra til Volvos alarmsentral om
du kolliderer.
Den gir samtidig beskjed om hvor mange som er i bilen og beltebruken.
Volvo On Call er et populært valg.
Han mener også at bilen passer perfekt for oss på Sørlandet.
– Vi bor nære både vann og fjell, og trenger ofte en bil som har høy bakkeklaring og tåler dårlig brøyting, avslutter Anders
Klem Husebye.
Fakta Vovlo XC40:
2,0
l4 turboaldet bensinmotor 247 hk eller190 hk
2,0 I4
common-rail dobbel turbodiesel 190 hk eller 150 hk
Høyde: 165, cm
Lengde: 442,5 cm
Bredde: 186,3 cm
Vekt: ca. 1700 kg
Volum baggasjerom: 460 – 1336 liter
Pris fra: 418 000 kroner