Tore Myrberg, Agderposten Medier
Antallet nye biler som ble registrert i januar viser en klar nedgang sammenlignet med januar i fjor. Endringer i avgifter er trolig grunnen.
Ser man tallene isolerte er det ikke så lystig lesing for bilbransjen. Mens man i januar 2017 hadde hele 275 nyregistrerte biler i vår region, er tilsvarende tall for 2018 nede i 170.
– Dette er en nedgang på 38,2 prosent, men jeg tror det har mye med fjoråret å gjøre. Da var tallene spesielt høye på grunn av avgiftsendringer. Så det er alt for tidlig å si noe om bilåret på bakgrunn av dette, sier Dag Rekdal i Aust-Agder Bilbransjeforening.
En naturlig korrigering
En litt grundigere gjennomgang av januartallene viser at det i Aust-Agder er en klar nedgang innen alt unntatt hybridbiler.
– Dette skyldes avgiftsendringer fra nyttår som har ført til at folk har ventet med å registrere disse til januar. Vi hadde det samme i overgangen 2007 – 2008 med diesel. Når det gjelder totaltallene for januar vil jeg si vi nå er tilbake på normalen.
Rekdal er derfor ikke spesielt overrasket. Det gjelder også at biler med utelukkende fossilt drivstoff faller mest. For både diesel- og bensinbiler opplever et fall på over 50 prosent fra januar 2017 til januar 2018.
– For diesel og bensin har det vært en liten avgiftsskjerping, så det er som forventet. For året tror jeg fortsatt at diesel- og bensinbiler vil stå for mellom 45 og 50 prosent av nybilsalget i Aust-Agder, mot 51,2 prosent i fjor, sier Dag Rekdal.
På månedstoppen
Av de 170 bilene som ble nyregistrert lokalt, var det Toyota Arendal som sto for flesteparten. Kanskje ikke så rart, siden hybridbilene kom ut som en klar januarvinner.
– Vi merker på tilbakemeldingene vi får at kundene i større grad begynner å se fordelen i en hybridbil, sier salgssjef Johan Fredrik Grønlie hos Toyota Arendal.
Han synes naturlig nok det er morsomt at de er listetopp i Aust-Agder.
– Samtidig er jo dette litt gammel moro siden det er biler som er solgt. Dessuten er «flåte»-salg en del av disse tallene, sier Grønlie.
Ikke bekymret foreløpig
Heller ikke hos Toyota-forhandleren er de bekymret over en litt treg salgsstart for bransjen i det nye året.
– Vi ser på dette som en utfordring, men er veldig lite bekymret. Om man skulle se samme nedgang etter et kvartal, vil det imidlertid være mer alvorlig.
Det er i tillegg helt naturlig at positiviteten er stor. Grønlie og en kollega var sist helg nemlig på kickoff i Praha, og ser lyst på tiden framover.
– Det var en helg med mange i Toyota-familien samlet. Så vi gleder oss til ting som kommer, spesielt i 2019, avslutter han.